Børs og finans

Gyldendal tar markedsandeler

Forlaget rapporterer et resultat på 71 millioner kroner i fjerde kvartal.

Konsernsjef John Tørres Thuv. Foto: Gyldendal

Konsernsjef John Tørres Thuv. Foto: Gyldendal

Artikkel av: John Inge Seljehaug
17. februar 2017 - 09:03

Gyldendal fikk et resultat etter skatt på 71 millioner kroner i fjerde kvartal 2016, mot et resultat på 56 millioner kroner i samme periode året før. Det kommer frem i selskapets kvartalsrapport fredag.

Driftsinntektene var 587 millioner kroner i kvartalet, mens de for samme periode i 2015 endte på 586,5. Dette viser at på tross av en generelt svakere julehandel i Norge i 2016, opprettholdt Gyldendal inntektene på samme nivå som året før, mens en effektiv drift sørget for forbedrede resultater ifølge selskapet.

- Resultatframgangen i fjerde kvartal bidro til et godt resultat for Gyldendal i 2016. I et svakt bokmarked tar vi markedsandeler i både forlags- og bokhandelsleddet, uttaler konsernsjef John Tørres Thuv i kvartalsrapporten.

Gyldendal har opplevd en endring i inntektsstrømmen de siste par årene, og de digitale inntekene utgjør nå 21 prosent totalt. Dette er viktig for å vinne konkurransen i et tøft marked mener Thuv.

- I et mediemarked hvor konkurransen om tid og oppmerksomhet øker, vil vi styrke vår satsing på redaksjonelt innhold, konsepter og digitale tjenester som engasjerer og styrker relasjonen til våre lesere og kunder, sier Thuv.