Børs og finans

Tar nedskrivninger på 1,7 mrd.

Bourbon Offshore med ny plan: Selger 41 supplyskip

Offshoregiganten iverksetter en ny strategisk handlingsplan kalt #BOURBONINMOTION. 

Bourbon Front. Foto: Bourbon Offshore Norway.

Bourbon Front. Foto: Bourbon Offshore Norway.

Artikkel av: Are  Strandli
13. februar 2018 - 20.07

Den franske offshoregiganten Bourobon Offshore som eier en flåte på over 500 offshoreskip, og er et av verdens desiderte største offshorerederier, tar grep for å gjøre seg klar til den ventede oppturen.

Tirsdag presenterte rederiet sin nye handlingsplan for å endre seg og være klar for en ny æra.

Planen har fått navnet #BOURBONINMOTION, som spiller på at digitalisering vil være en vesentlig del av den fremtidige driften.

Planen skal gjøre rederiet i stand til å møte kravene til konkurransedyktighet, og det kundene nå etterspør, i lys av den utfordrende situasjonen aktørene i olje- og gassindustrien har vært igjennom.

-Da markedsyklusen har bunnet ut, må Bourbon fokusere mer enn noensinne på driftsmessig kvalitet, flåteutnyttelsesgrad, kostnadsreduksjonsprogram og bevaring av fri kontantstrøm, sier konsernsjef Gaël Bodénès i Bourbon Corporation.

Det er imidlertid ikke nok, ifølge Bourbon-sjefen.

- Vi må gå enda lenger enn det, fordi overkapasitet i markedet driver prisene varig ned og vi tror morgendagen vil se veldig annerledes ut enn gårsdagen. Krisen har tydeliggjort behovet for å endre modellen vår og det er dette #BOURBONINMOTION-planen handler om, sier han.

Milliardnedskrivning

Handlingsplanen Bourbon skal iverksette er delt i to.

Den ene delen går ut på at aktivitetene til konsernet Bourbon Corporation deles inn i tre forskjellige frittstående selskaper; Bourbon Marine & Logistics, Bourbon Subsea Services og Bourbon Mobility.

Alle de tre selskapene skal selv bestemme sin egen strategi og ledes av et eget team der toppsjefene rapporterer direkte til styret.

Den andre delen går ut på å kapitalisere på den digitale revolusjonen ved å «koble sammen» flåten, noe som skal gjøre driften mer lønnsom ved å redusere driftskostnadene for fartøyene. Dette programmet gjelder rederiets 132 moderne supplyskip, og vil innebære en investering på 75 millioner euro over tre år.

Av den tradisjonelle flåten til Bourbon Marine & Logistics på 65 fartøy, eksisterer det 41 eldre fartøy som ikke kan kobles opp. Disse vil ifølge planen bli solgt til sin nåværende markedspris.

Salget av disse fartøyene ventes å medføre en nedskrivning på 170 millioner euro, tilsvarende 1,7 milliarder kroner, i årsregnskapet for 2017.

De foreløpige tallene for 2017 indikerer at rederigiganten vil ende opp med et netto tap på 600 millioner euro, sammenlignet med 280 millioner euro i 2016.

Selskapets frie kontantstrøm ventes imidlertid å ha økt fra 64,7 millioner euro i 2016 til 100 millioner euro i 2017.

Den endelige rapporten legges frem 15. mars. 

Les også: «Bemerkelsesverdig utvikling» kan bety kjempeboost i Nordsjøen