An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Børs og finans

Oppkjøp gjør Borr Drilling til et fullblods riggselskap

Trøims riggsatsing har tatt over et riggselskap med 32 rigger til en svært attraktiv pris. Det viktigste som kommer ut av avtalen er imidlertid ikke riggene. 

Artikkel av: Are  Strandli
23. februar 2018 - 14.26
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

Torsdag ble det kjent. Tor Olav Trøims riggsatsing Borr Drilling har kjøpt riggselskapet Paragon Offshore for 232,5 millioner dollar, tilsvarende 1,8 milliarder kroner. 

David Carter Shinn, partner i riggmeglerhuset Bassøe Offshore, skriver i en oppdatering at helt siden selskapet startet å hamstre moderne jack-up rigger for litt over et år siden, så har det store spørsmålet vært hva de skal gjøre med alle riggene, og eventuelt hvordan.

Nøyaktig hvordan de skulle vinne kontrakter og drive riggene ble utelatt fra investorpresentasjonene, ifølge Shinn som viser til at de ikke hadde en reel driftsorganisasjon og praktisk talt erfaring av med oljeselskapene som satte dem i posisjon til å konkurrere om arbeid.

- De hadde en fantastisk historie likevel. Og investorene elsket det. Det var ganske enkelt: Kjøp en haug med nye jack-up rigger til en rabatt på 30 til 50 prosent og stol på at Tor Olav Trøim finner på en måte å tjene penger, skriver Shinn.

Han mener at noen kan ha betraktet Borr som et rent «asset play» fra starten av, uten noe mål om å bli en langsiktig og etablert riggkontraktør.

Selskapet fortsatte imidlertid å hamstre rigger.

Blir et fullblods riggselskap

Før oppkjøpet av Paragon hadde Borr Drilling bygget opp en flåte på 26 jack up-rigger, inkludert 12 som er under bygging og skal leveres fortløpende de neste to årene.

I tillegg skal selskapet fortsatt være i samtaler med Keppel-verftet i Singapore om kjøp av seks jackup-rigger, noe som ble bekreftet av verftet senest for én måned siden.

- Utsiktene til at Borr skulle kunne selge rigger til høyere priser svinnet hen da de til slutt ble for store for at noen av de etablerte riggselskapene skulle kunne kjøpe dem, skriver Shinn.

Alternativet var dermed å bli et fullblods riggselskap, men det er ikke bare enkelt, påpeker Bassøe-partneren.

- Du trenger styringssystemer, operasjonell erfaring, en mengde kvalifisert personell og en måte å kunne overbevise oljeselskapene om at du kan bore sikkert og effektivt for dem.

- Det krever tid – og penger – å gå fra å være en riggeier til en riggoperatør, skriver han.

Løsningen til Borr var å kjøpe Paragon Offshore som gjenoppsto fra Chapter 11 i 2017, og ifølge Bassøe ikke hadde veldig lovende utsikter for vekst.

Flåten til Paragon Offshore består av 32 rigger derav kun to er moderne. Det dreier seg om jackup-riggene «Prospector 1» og «Prospector 5», som er bygget i henholdsvis 2013 og 2014.

Resten av riggene er 35 år gamle eller eldre.

Målet til Borr Drilling med transaksjonen har derfor vært mer enn bare rigger, noe som understøttes av uttalelsen til Borr Drilling-sjef Simon Johnson.

– Vi kjøper en erfaren organisasjon, solide styringssystemer og kvalitetseiendeler til en attraktiv pris, sa han i forbindelse med annonseringen av kjøpet. 

SEB-analytiker Harald Øyen understreker det samme.

- Vi mener markedet undervurderer det Borr egentlig gjør her, denne transaksjonen er mer enn et kjøp av rigger, sier han til Hegnar.no.

Perfekt deal

David Carter Shinn mener riggselskapet får med masse på kjøpet.

- Med oppkjøpet av Paragon har Borr fått mye mer enn hvis de skulle utviklet seg selv organisk, og dealen passer perfekt med alle aspektene med Borrs strategi om bli den ledende eieren av premium jackup-rigger i verden, skriver David Carter Shinn.

- Ved å integrere en veldig kapabel driftsplattform, vil Borr være kvalifisert, basert på historisk «track record», til å by, vinne kontrakter og operere i de fleste jurisdiksjoner.

Han peker også på fordelen ved å ha sikret seg Paragons 30 gamle rigger som de nå kan forsikre seg om at holder seg unna markedet.

- Selv om de fleste av disse riggene ikke lenger var konkurransedyktige og sannsynligvis ville blitt skrapet uansett, kan Borr kontrollere denne prosessen direkte nå, skriver han.

Vider skriver han at de Paragon-riggene som fortsatt er på kontrakt, vil bidra med litt ordrereserve.

- Man kan anta at disse vil generere en minimal mengde kontantstrøm, men det er noe.

Svært attraktiv pris

Ifølge riggverdsettelsesverkøtyet til Bassøe Offshore, har riggflåten til Paragon en verdi på mellom 282 millioner dollar og 349 millioner dollar. De to moderne Prospector-riggene utgjør over 250 millioner dollar av den totale verdien.

- Dersom man antar at ordrereserven Borr betalte for er marginal, er transaksjonsprisen svært attraktiv for alt de får ut av dealen, skriver Shinn.

Selv om Borr Drilling virker å gjøre mye riktig, gjenstår fortsatt store utfordringer for selskapet.

- Ja, Borr gjorde en bra deal, men de har allerede 17 premium-rigger de må finne kontrakter til (inkludert rigger under bygging). Og nå har de to rigger til som trenger arbeid, påpeker Shinn, og legger til at de nå spiller det samme spillet som konkurrentene sine og derfor er avhengig av drift for å skape verdier.

- Risikoen ligger – selvfølgelig – i å finne kontrakter til høye nok dagrater som kan generere en meningsfull kontantstrøm for alle disse riggene.

Forutsetningene er imidlertid mye bedre nå enn tidligere, understreker Shinn.

- Det vil ikke bli enkelt, men Borr, som allerede er partner med Schlumberger som eier og partner, vil nå ha infrastrukturen til å håndtere denne utfordringen bedre enn de kunne gjort før Paragon-dealen, skriver han.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.