Børs og finans

Aksjonærene kan juble

Ferrari stormer frem - på børsen

Ferrari oppfyller store drømmer. Både for bileiere og aksjonærer. 

Foto: Ferrari

Foto: Ferrari

Artikkel av: Are  Strandli
25. april 2018 - 16.06

Ferrari-eier Fiat Chrysler, tok i oktober 2015 den italienske superbilprodusenten på børs i New York ved å selge 17,2 millioner aksjer.

Kursen ble satt til 52 dollar pr aksje, noe som ga bilmerket en børsverdi på i underkant av 10 milliarder dollar, tilsvarende nær 80 milliarder kroner med dagens valutakurs.

Allerede etter første handelslag var børsverdien 5,7 prosent høyere etter å ha smelt opp mer enn 10 prosent rett etter børsåpning.

De påfølgende vintermånedene gikk det imidlertid trått for Ferrari.

Aksjekursen falt med 35 prosent fra november til sin foreløpig bunnotering på 34 dollar pr. aksje i februar 2016.

Da fikk imidlertid Ferrari feste - på alle fire hjul - og så seg aldri tilbake.

To og et halvt år etter børsnoteringen omsettes Ferrari-aksjen - selvfølgelig under tickeren RACE -for 122,75 dollar etter en oppgang på hele 260 prosent siden bunnen og rundt 136 prosent siden børsnoteringen. 

 Salgsøkning

Superbilprodusenten hadde inntekter på 3,4 milliarder euro i 2017, etter en økning på ti prosent fra året før.

Det skyldtes en økning i salget på 4,8 prosent til 8.398 biler.

Spesielt i Kina og Australia var salgsveksten sterk, godt drevet av GTC4Lusso og V12-modellene.

Målet for 2018 er å selge over 9.000 biler, samt å øke driftsresultatet før avskrivninger (ebitda) fra 1,04 milliarder euro til 1,1 milliarder euro.

Innen 2022 skal Ferrari øke ebitda til to milliarder euro, samt være helt gjeldfri, ifølge årsrapporten som ble lagt frem i februar.

«FUV»

Noe som skal bidra til at Ferrari når målene sine er en – for noen – oppsiktsvekkende satsing på både en SUV og elektrifiserte biler, noe som ifølge Ferrari-sjef Sergio Marchionne var helt utenkelig for et par år siden.

Alle nye Ferrarier skal være tilgjengelige i en hybrid-versjon fra og med neste år, ifølge Bloomberg.

Den planlagte SUVen, eller FUVen som Ferrari vil kalle den (Ferrari Utility Vehicle), vil ifølge flere medier kommer i en hybridversjon.

En helelektrisk Ferrari vil først komme i 2023.