Børs og finans

Sikrer forlengelse i inntil tre år

Mer arbeid til Island Offshore

Sjefen i Island Offshore gleder seg over å sikre mer arbeid, men ratene dekker fortsatt ikke kapitalkostnadene. Nå advarer han om tøffe tider også fremover. 

Island Champion. Foto: Island Offshore.

Island Champion. Foto: Island Offshore.

Artikkel av: Are  Strandli
16. april 2018 - 11.20

Offshorerederiet Island Offshore har sikret beskjeftigelse for PSV'en (Plattform Supply Vessel) «Island Champion» i inntil tre nye år for Team Marine.

Ifølge Clarksons Platou er det i første omgang snakk om en fast varighet ett år, samt opsjoner på ytterligere to ganger ett år.

- Island Champion har hatt denne kontrakten helt siden båten var ny i 2007 og er tilpasset nettopp behovet til befrakter. Det er likevel gledelig å kunne få fortsette, og vi tror vi har fått kontrakten basert på en høyere dagrate enn konkurrentene, sier konsernsjef Håvard Ulstein i Island Offshore til Hegnar.no

Han ønsker ikke å oppgi dagraten, men omtaler den som «langt fra tilfredsstillende».

Flere kontrakter

Det Ulstein-baserte offshorerederiet har inngått flere periodekontrakter den siste måneden.

Supplyskipene «Island Clipper» og «Island Crusader» ble tidligere i april hyret inn av Lundin for å bistå COSL-riggen «COSLInnovator» i 100 dager. Disse kontraktene inkluderer også opsjoner på ytterligere fire brønner.

De siste kontraktstildelingene betyr at alle rederiets store PSV’er er sikret arbeid.

- Dessverre har vi fremdeles fire mellomstore PSV`er liggende i opplag, sier Ulstein.

Ikke friskmeldt

Flere offshorerederier har sikret seg periodekontrakter de siste månedene.

Antall anbud har økt da oljeselskapene ønsker å sikre seg tonnasje nå fordi det ventes at aktiviteten og dermed ratene skal ta seg opp inn mot sommeren.

Selv om offshorerederiene sikrer aktivitet, betyr det likevel ikke at kontraktsbetingelsene er noe å juble over.

- Ratenivået på kortere periodekontrakter har kommet noe opp fra nivået vi har sett de siste årene, men ikke nok til å dekke alle kapitalkostnader og en kan ikke friskmelde markedet enda, sier Ulstein som heller kaldt vann i årene på dem som tror på at de tøffe tidene er over.

- Kommende vinter blir nok vanskelig, sier han.

Ikke helt i mål

Island Offshore er fortsatt i diskusjoner med sine sikrede långivere om de endelige betingelsene i en restrukturering som skal lede rederiet gjennom de utfordrende markedsforholdene frem til 2020. 

Det fremkommer av rapporten for fjerde kvartal 2017 som ble lagt frem 28. februar.

Driften går imidlertid som normalt til tross for disse diskusjonene og fasiten for fjoråret ble et underskudd på 145 millioner kroner.

Året før endte underskuddet på 917 millioner kroner etter nedskrivninger på rett i underkant av 900 millioner kroner.

I 2017 gjorde rederiet nedskrivninger på 53 millioner kroner. 

Inntektene falt fra 1,91 milliarder kroner i 2016 til 1,56 milliarder kroner i fjor.

Ved utgangen av 2017 hadde rederiet en ordrereserve på 1,9 milliarder kroner.