Børs og finans

Flyaksjer trosser høyere oljepriser

Børsfest i luften

Spesielt én aksje har fått et kjempeløft under vingene.

SAS og Norwegian på Oslo Lufthavn Gardermoen. Foto: Stein Ove Haugen / Hegnar.no

SAS og Norwegian på Oslo Lufthavn Gardermoen. Foto: Stein Ove Haugen / Hegnar.no

Artikkel av: Are  Strandli
27. mai 2018 - 10.21

Etter at oljeprisen touchet opp mot 80 dollar pr. fat onsdag, endte uken med et bratt fall på drøyt tre prosent til 76,44 dollar fatet fredag.

Oljeprisfallet bidro til å gi flere globale flyaksjer et markant løft ettersom kostnader knyttet til drivstoff, utgjør den største andelen av kostnadene til flyselskapene.

De amerikanske flygigantene American Airlines og Delta Airlines steg med henholdsvis 3,1 og 2,7 prosent fredag.

Sammenhengen er imidlertid ikke alltid like klar dersom man tar en titt på utviklingen siden juni i fjor.

Flertallet er opp

Siden 23. juni 2017 har prisen for et fat brent-olje, selv etter fredagens fall, steget med nær 70 prosent.

En skulle kanskje tro at en slik formidabel prisutvikling ville være negativ for de fleste flyaksjer. Det har imidlertid ikke vært tilfellet.

En gjennomgang Hegnar.no har gjort av aksjekursene til 11 fremtredende europeiske og amerikanske flyselskaper, viser at det kun er fire av disse selskapene som har opplevd fallende kurser i perioden.

Verst har det gått utover Air France-KLM som er ned 35 prosent. Største delen av denne nedgangen skyldes riktignok hovedsakelig streiker, den nylige avgangen til toppsjefen, og usikkerhet rundt selskapets fremtid, snarere enn stigende drivstoffkostnader.

Ryanair er ned 8,7 prosent, mens de amerikanske flyselskapene American Airlines og United Airlines er ned henholdsvis 7,6 prosent og 6,7 prosent.

Resten av flyselskapene Hegnar.no har sett på, har alle steget med over fem prosent på sine respektive børser.  

Finne i medvind

Aller best utvikling har finske Finnair hatt med en kursstigning på formidable 78 prosent.

Lufthansa er opp 31,2 prosent, mens det britiske lavprisselskapet EasyJet er opp 29,5 prosent.

IAG, morselskapet til British Airways, som den siste tiden har vist stor interesse for Norwegian, er opp 17,1 prosent.

Norwegian på sin side har steget 11,6 prosent. Mye av Norwegian-oppgangen kan imidlertid tilskrives den seneste tids oppkjøpsinteresse fra nettopp IAG.

Til slutt tar vi med at SAS har økt markedsverdien sin med 10,7 prosent i den angitte perioden.

Det er verdt å merke seg at verdens børser også har fått et kraftig løft i det omtalte tidsrommet.

Oslo Børs’ hovedindeks har steget med 24,5 prosent, mens FTSE 100-indeksen i London er opp 4,1 prosent.

Dow Jones i USA har steget med 15,7 prosent.