Børs og finans

Etterlengtet tankopptur: Ratene opp 54 prosent

Etter å ha nådd et bunnpunkt i forrige uke, gjorde tankratene et kjempehopp denne uken. For at Frontline skal tjene penger, må de imidlertid dobles. 

Foto: Frontline.

Foto: Frontline.

Artikkel av: Are  Strandli
27. mai 2018 - 11.52

2018 har så langt vært et mareritt for skipsredere med store råoljetankere av typen VLCC – Very Large Crude Carrier -  i flåten.

Snittraten hittil i år er ifølge en fersk rapport fra meglerhuset Clarksons Platou på 11.200 dollar pr. dag, milevis under det tankrederne trenger for å tjene penger.

John Fredriksens Frontline har ifølge sin seneste kvartalsrapport en estimert kontant break even-rate for sine VLCCer på 22.200 dollar pr. dag for resten av 2018, nesten det dobbelte av årets snittrate hittil.

I forrige uke nådde VLCC-ratene et nytt bunnpunkt da de var nede i 7.100 dollar pr. dag.

Denne uken ser det imidlertid noe lysere ut ettersom ratene har steget med 53,5 prosent til 10.900 dollar dagen, ifølge Clarksons Platou.

Tjener penger igjen

Når det gjelder situasjonen for de noe mindre Suezmax-skipene til Frontline, er det bedre, men fortsatt langt ifra bra.

Om ikke annet, kunne i det minste denne uken på by rater som gir penger i kassen.  

Frontlines suezmaxer som er på rundt 157.000 dødvekttonn, omtrent halvparten av VLCCene, går i break even med en rate på 18.200 dollar dagen.

Ratene gjorde et kraftig hopp på drøyt 40 prosent fra 15.800 dollar i forrige uke til 22.200 dollar denne uken.

Snittratene hittil i år er på 14.200 dollar pr. dag.

Etterlengtet opptur

Rater på det nåværende nivået gjør at også den Sandefjord-baserte skipsrederen Herbjørn Hansson og hans tankrederi Nordic American Tankers får noe å glede seg over.

Rederiet som er børsnotert i USA har en flåte utelukkende bestående av Suezmaxer.

Med en «kontant break even»-rate på 11.500 dollar pr. dag for sine skip, betyr de høyere ratene etterlengtet inntjening for rederiet som har fått juling på børsen det siste året.

Selskapets aksjekurs har falt med hele 61 prosent det seneste året.