Børs og finans

Høyere aktivitet i AHTS-markedet

Går mot en bra helg i Nordsjøen

Det ventes to riggflytt mot slutten av uken som igjen kan føre til et støvsugd AHTS-marked i Nordsjøen.

KL Saltfjord. Foto: Iván Kverme.

KL Sandefjord. Foto: Iván Kverme/Finansavisen.

Artikkel av: Are  Strandli
7. mai 2018 - 18.25

Om ikke rederne akkurat har sunget "Kom mai du skjønne milde", så har det i hvertfall vært store forventninger knyttet til årets vår og sommer for ankerhåndteringsfartøyene som opererer i Nordsjøens spotmarked.

Selv om starten på måneden faktisk har vært ganske mild og fin sånn rent temperaturmessig, så skyldes det absolutt ikke et brennhett marked med høye rater.

Snarere tvert i mot.

1. mai ble ankerhåndteringsfartøyene Magne Viking og Njord Viking fra Viking Supply Ships, hyret til flytting av jack up-riggen Rowan Gorialla VII som skal jobbe for det PE-finansierte oljeselskapet Chrysoar i 18 måneder.

Raten ble oppgitt til 12.000 pund, tilsvarende rundt 132.000 kroner, ifølge Clarksons Platou.

Et par dager senere ble ankerhåndteringsfartøyene Normand Drott, Normand Prosper, Far Sigma og Havila Jupiter fra henholdsvis Solstad Farstad og Havila Shipping, sluttet av BP til et oppdrag for å flytte Odfjell Drillings halvt nedsenkbare borerigg Deepsea Aberdeen.

En dagrate på beskjedne 7.000 pund, tilsvarende rundt 77.000 kroner, var alt Solstad Farstad og Havila Shipping fikk for jobben.

Torsdag booket Well Expertise tre fartøy til å flytte den halvt nedsenkbare boreriggen Transocean Arctic.

Ifølge Clarksons Platou får KL Sandefjord 190.000 kroner for jobben, mens Siem Emerald og Siem Opal fra Siem Offshore, får 160.000 kroner hver.

Videre har Skandi Skansen og Island Valiant blitt tildelt oppdraget med å flytte Songa Endurance til rater på mellom 90.000 og 105.000 kroner pr. dag.

Dermed er det kun en håndfull ledige fartøy igjen, både på norsk og britisk side, og ifølge Westshore Shipbrokers, kan det bli utsolgt inn mot helgen.

"Et potensielt flytt av Blackford Dolphin og Safe Caledonia mot slutten av uken, kan binde opp det meste av AHTS-tilgjengeligheten", heter det i en oppdatering fra skipsmeglerhuset.

Så lenge ikke for mange skip kommer tilbake fra oppdrag samtidig, kan det dermed ligge an til et lite ratehopp igjen i det svært så volatile spotmarkedet i Nordsjøen.

Kanskje blir mai litt skjønnere og mildere enn det starten har indikert.