Børs og finans

Bedre bruttomargin for Europris

Europris rapporterer tall for 2. kvartal.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Artikkel av: Njål Eivind Kleiven
13. juli 2018 - 07.37

Europris fikk et resultat for 2. kvartal 2018 ble 136,3 millioner kroner, mot 129 millioner kroner året før, ifølge selskapets kvartalsrapport fredag.

Resultat før skatt ble 176,9 millioner kroner i kvartalet, mot 169,7 millioner kroner året før.

Driftsresultatet kom inn på 184,6 millioner kroner, mot 179,8 millioner kroner ved forrige korsvei.

Inntektene kom inn på 1.427 millioner kroner, mot 1.406 millioner kroner året før.

Bruttomarginen ble 43,8 prosent, mot 42,9 prosent året før.

- Jeg er veldig fornøyd med den positive utviklingen i bruttomarginen og kostnadsfokuset blant butikksjefene våre. Inntektsveksten vil fluktuere over tid, så vi må fokusere på å kontrollere kostnadene, sier CEO Pål Wibe i en melding.

Selskapet åpnet fire nye butikker i 2. kvartal, noe som gir seks nye for første halvår. Europris rapporterer om ytterligere tre nyåpninger og en stengning for resten av 2018. Ved utgangen av kvartalet kontrollerte selskapet 256 butikker.

Lanserer tilbakekjøpsprogram

Europris vil kjøpe tilbake opptil 2.000.000 aksjer. Aksjene vil enten bli brukt som betaling av selskapets ervervede eierandel (20 prosent) i Runsvengruppen AB (ÖoB) eller slettet med en reduksjon i registrert aksjekapital. 

E-commerce

Selskapet igangsatte sin satsning på internettsalg i kvartalet. Europris rapporterer om en forsiktig åpning der fokuset har vært sentrert rundt å skape en brukervennlig kundeopplevelse. Satsningen på E-commerce forventes ikke å gi de store inntektene det første driftsåret.

Se presentasjonen live fra kl. 09.00

Kvartalsrapporten

Presentasjonen