Børs og finans

Storebrand overbeviser

Topper forventningene.

Storebrand-sjef Odd Arild Grefstad. Foto: Iván Kverme / Finansavisen

Storebrand-sjef Odd Arild Grefstad. Foto: Iván Kverme / Finansavisen

Artikkel av: Odd Steinar Parr
13. juli 2018 - 07.33

Storebrand melder om et resultat etter skatt på 583 millioner kroner i 2. kvartal 2018, mot 746 millioner kroner i samme periode året før.

Ifølge TDN Direkt pekte konsensus mot et resultat på 447 millioner kroner.

Resultat per aksje ble 1,25 kroner, mot 1,66 kroner ved samme korsvei i 2017. Forventningen var 0,96 kroner.

Resultatet før skatt ble 714 millioner kroner, sammenlignet med 778 millioner kroner året før. Analytikernes snittforventninger tilsa et resultat før skatt på 566 millioner kroner.

Konsernresultatet før amortisering ble 812 millioner kroner, mot 878 millioner kroner året før og ventet 669 millioner kroner.

Premieinntektene beløp seg til 7.176 millioner kroner, sammenlignet med 6.491 millioner kroner i 2. kvartal 2017.

Sparevolumer øker

- Volumveksten innenfor sparing, kombinert med et sterkt forsikringsresultat og god kostnadskontroll, gjør at vi leverer et sterkt resultat. Vi er fornøyd med resultatet, sier konsernsjef Odd Arild Grefstad i en kommentar.

Solvensmarginen oppgis til 167 prosent per 2. kvartal 2018, og er positivt påvirket av et sterkt resultat og bygging av bufferkapital.

Netto kontantstrøm fra driften var minus 10.299 millioner kroner i 1. halvår, mot minus 838 millioner kroner i samme periode i fjor.

Rapporten her.

Presentasjonen her.