Børs og finans

Ser stort potensial innen spesielt et segment

Rem Offshore har kjøpt nytt skip

Seks båter har blitt til syv for Åge Remøys nye offshoresatsing som absolutt ikke ligger på latsiden. - Vi ser på flere mulige kandidater for overtagelse, sier den ferske toppsjefen. 

Åge Remøy. Foto: Iván Kverme/Finansavisen.

Åge Remøy. Foto: Iván Kverme/Finansavisen.

Artikkel av: Are  Strandli
7. august 2018 - 15.45

- Vi har kjøpt «Lewek Aquarius», bekrefter Fredrik Remøy, som nylig tok over sjefsstolen i Rem Offshore etter Arild Myrvoll, overfor Hegnar.no.

Forsyningsskipet «Lewek Aquarius» ble bygget ved Remontowa Shipbuilding og levert til konkursrammede EMAS Offshore i 2012.

Ifølge Remøy kostet skipet mellom 35 og 40 millioner dollar da det ble bestilt.

Prisen Rem Offshore betaler er betydelig lavere, men Remøy ønsker ikke å oppgi nøyaktig hvor mye de måtte ut med da det er konfidensielt.

- Vi er komfortable med prisen, understreker han.

Fartøyet skal inn på en treårig kontrakt med en større internasjonal seismikk-kontraktør. Først må imidlertid skipet bygges om, noe som skal utføres i Singapore, ifølge nett.no som omtalte saken først.

Flere kandidater

Bak nye Rem Offshore står Åge Remøy og hans to forretningspartnere Thorstein Mar Baldvinsson og Magnus Roth, som eier en tredjedel hver.

Sammen har de hentet 500 millioner kroner i egenkapital for å investere i kriserammede offshorerederier.

Før kjøpet av «Lewek Aquarius», hadde trioen sikret seg kontroll over fire forsyningsskip gjennom en refinansiering av Vestland Offshore, samt to subseaskip som tidligere tilhørte Forland Shipping.

Fredrik Remøy opplyser at også kjøpet av «Lewek Aquarius» utelukkende ble gjennomført med bruk av egenkapital.

Han forteller videre at det kan bli gjennomført flere kjøp av båter til bruk innen seismikk.

- Aksjonærene ser et videre potensial innen sektoren, da vi både har en landorganisasjon og sjøfolk med betydelig kompetanse innen dette segmentet.

-  Vi ser derfor på flere mulige kandidater for overtagelse, sier han, og legger til at rederiet opererer med et bredt mandat.

-  Vi ønsker å ta de riktige valgene for aksjonærene.

Fullbooket

Det Fosnavåg-baserte rederiet har bygget opp en flåte som er svært moderne.

I tillegg til «Lewek Aquarius», eier rederiet de fire forsyningsskipene «Rem Mistral», «Rem Mira», «Rem Cetus» og «Rem Insula», samt de to subseaskipene «Rem Saltire» og «Forland Inspector».

«Rem Mistral» ble ferdigstilt i 2012, mens resten av forsyningsskipene er fra 2013.

«Rem Saltire» og «Forland Inspector» er bygget i henholdsvis 2008 og 2013

Ifølge det nettbaserte verdivurderingsbyrået Vesselsvalue.com, verdsettes rederiets flåte til totalt 149,3 millioner dollar, tilsvarende 1,2 milliarder kroner, dersom man ser bort i fra flåtens ferskeste tilskudd.

De største verdiene er knyttet til subseaskipene. «Rem Saltire» og «Forland Inspector» verdsettes av Vesselsvalue til henholdsvis 37,5 millioner dollar og 45,5 millioner dollar.

Etter at rederiet i juni fikk en toårig kontrakt av Maersk Oil for «Rem Mistral», er hele flåten på kontrakter.

Først i september får rederiet et ledig skip.