Børs og finans

Dette er Rem Offshores seismikk-kunde

Rem Offshores nyeste flåtetilskudd skal jobbe for et kinesisk selskap (oppdatert).

Åge Remøy og Arild Myrvoll. Foto: Iván Kverme / Finansavisen.

Åge Remøy og Arild Myrvoll. Foto: Iván Kverme / Finansavisen.

Artikkel av: Are  Strandli
5. september 2018 - 19.19

I starten av august bekreftet konsernsjef Fredrik Remøy i det nyetablerte Rem Offshore overfor Hegnar.no at rederiet hadde kjøpt nok et skip.

Forsyningsskipet «Lewek Aquarius» ble bygget ved Remontowa Shipbuilding og levert til konkursrammede EMAS Offshore i 2012.

Ifølge Remøy kostet skipet mellom 35 og 40 millioner dollar da det ble bestilt.

Remøy ønsket imidlertid ikke å oppgi nøyaktig hvor mye de måtte ut for skipet, men etter det Hegnar.no erfarer skal det ha kostet Rem Offshore rundt 9,5 millioner dollar.

Det ble opplyst at fartøyet skal inn på en treårig kontrakt med en større internasjonal seismikk-kontraktør, noe som betyr at det må igjennom en ombyggingsperiode ved et verft i Singapore.

Hvilken aktør skipet skal jobber for, har foreløpig vært ukjent.

Ifølge skipsmeglerhuset RG Hagland, skal det imidlertid være det kinesiske selskapet BGP- China National Petroleum Corporation, som er kunden.

Vil ha mer

Bak nye Rem Offshore står Åge Remøy og hans to forretningspartnere Thorstein Mar Baldvinsson og Magnus Roth, som eier en tredjedel hver.

Sammen har de hentet 500 millioner kroner i egenkapital for å investere i kriserammede offshorerederier.

Før kjøpet av «Lewek Aquarius», hadde trioen sikret seg kontroll over fire forsyningsskip gjennom en refinansiering av Vestland Offshore, samt to subseaskip som tidligere tilhørte Forland Shipping.

Kjøpet av «Lewek Aquarius» ble også gjennomført med egenkapital. Fearnley Project Finance bidro til å hente inn 75 millioner kroner fra eksterne investorer.

Fredrik Remøy uttalte til Hegnar.no i starten av august at de ser på flere skip til bruk innen seismikk.

- Aksjonærene ser et videre potensial innen sektoren, da vi både har en landorganisasjon og sjøfolk med betydelig kompetanse innen dette segmentet. sa han.

-  Vi ser derfor på flere mulige kandidater for overtagelse, fortsatte han, og la til at rederiet opererer med et bredt mandat.

-  Vi ønsker å ta de riktige valgene for aksjonærene.