An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Børs og finans

Coast Seafood overtar Roadfeeders

- Hvis ikke vi hadde fått denne avtalen på plass i løpet av natten, hadde store deler av lakseeksporten stoppet opp. 

Foto. Roadfeeders.

Foto. Roadfeeders.

Artikkel av: Are  Strandli
19. oktober 2018 - 11.59

Roadfeeders, et av de største frakthåndteringselskapene på Oslo Lufthavn Gardermoen, så seg nødt til å begjære oppbud onsdag

Natt til fredag fikk selskapet nye eiere.

Det bekrefter bostyrer, advokat Jon Erling Skjørshammer i SANDS, overfor Hegnar.no.

Kjøperen er Coast Seafood, en av Norges største eksportører av laks og ørret. 

Avtalen kom i stand etter at det siden onsdag har blitt jobbet med ulike interessenter som har ønsket å overta virksomheten, forteller han.  

- Dette er veldig viktig. Hvis ikke vi hadde fått denne avtalen på plass i løpet av natten, hadde store deler av lakseeksporten stoppet opp, sier Skjørshammer.

Prisen er foreløpig ukjent. 

Røde tall

Roadfeeders har slitt med laber lønnsomhet i flere år.

I femårs-perioden mellom 2012 og 2016, året for det siste tilgjengelige regnskapet, har selskapet kun gått med overskudd én gang.

Det var i 2015 da årsresultatet endte på 640.000 kroner av en omsetning på rekordhøye 127,2 millioner kroner.

Samlet underskudd i perioden er på rett under 19 millioner kroner.

I fjor hadde Roadfeeders inntekter på 126,8 millioner kroner.

Investor Jan-Erik Warbo eide 51 prosent, mens søskenparet Lene og Lars Inge Mellum eide de resterende 49 prosentene. Inn til nå.

– Det er sammensatte grunner til at dette ikke går lenger, uttalte konsernsjef Lene Mellum i Roadfeeders til Romerikes Blad onsdag da konkursen var et faktum.

– Samtidig som vi tok i bruk det nye anlegget vårt innenfor flyplassgjerdet på Oslo Lufthavn lanserte Avinor planene for sitt nye sjømatsenter. Det førte til at mange kunder satte seg på gjerdet for å avvente mulighetene sine, sa hun.

Roadfeeders flyttet i 2016 inn i en helt ny terminal med kjølelager, tørrlager og flere spesialrom for flyfrakt.  

Milliardbedrift

Den nye eieren, Coast Seafood, sliter i motsetning til Roadfeeders ikke med lønnsomheten.

Konsernet som er en stor fiskeeksportør med base på Måløy, eksporterer hvert år rundt 90.0000 tonn sjømat til 65 markeder. 

Omsetningen i 2017 var på 4,3 milliarder kroner, og på bunnlinjen lå det igjen 101,5 millioner kroner, opp fra 77,8 millioner kroner i 2016.

Selskapet ble grunnlagt i 1994 av Sverre Søraa og Martin Øvrebø, henholdsvis konsernsjef og visekonsernsjef. 

Med oppkjøpet av Roadfeeders får selskapet tilgang til de splitter nye "state of the art" terminalfasilitetene på Gardermoen som ble åpnet i 2016.

På kundelisten til Roadfeeders er over 80 selskaper, og de viktigste er blant andre Norwegian, KLM/Air France, Turkish Airlines, Thai Airways og Singapore Airlines, ifølge Moderne Transport.

Konsernsjefen i Coast Seafood er med den norske delegasjonen i Kina og har ikke besvart våre henvendelser fredag. Helle ikke Øvrebø, også han på reise, har vært tilgjengelig for kommentar.

Hegnar.no har også forsøkt å få en kommentar fra konsernsjef Lene Mellum i Roadfeeders, uten å lykkes. 

503 Backend fetch failed