Børs og finans

Rådet kunde til illikvide investeringer

Syk 85-åring får ikke ut pengene

Adm. direktør Øystein Bø (t.v.) ønsker ikke å svare på kritikken fra kunden. Her sammen med investeringsdirektør Niclas Hiller i Formuesforvaltning. Foto: Oliver Orskaug.

Adm. direktør Øystein Bø (t.v.) ønsker ikke å svare på kritikken fra kunden. Her sammen med investeringsdirektør Niclas Hiller i Formuesforvaltning. Foto: Oliver Orskaug.

Artikkel av:  Redaksjonen
20. november 2018 - 10.55

(Finansavisen): Bjørn Børsjø er 85 år og syk. I tirsdagens utgave av Finansavisen kan vi lese at Formuesforvaltning rådet ham til å plassere egenkapitalen på 12 millioner hos dem, og låne 11 millioner til boligkjøp i banken da han skulle kjøpe bolig.

- Formuesforvaltning mente det beste var at jeg skulle låne penger i til boligkjøp i banken, og det gjorde jeg, sier Børsjø til Finansavisen. 

- De 11 millionene jeg lånte i banken har kostet meg 400.000 kroner i løpet av et år, mens de 11 millionene Formuesforvaltning fikk av meg har kostet meg 100.000 kroner i renteutgifter uten at jeg har fått noen fortjeneste. Hele dealen har kostet med 500.000 kroner, sier Børsjø til Finansavisen.

Ikke bare har kostnadene vært høye. Avkastningen har i tillegg vært lav. Men enda verre er det at etter at Børsjø ønsket å trekke pengene ut, har det vært komplett umulig å få tilbake alle pengene fra Formuesforvaltning, skriver Finansavisen. Riktignok har Børsjø fått ut en del av pengene, men han sier at tre millioner fortsatt står igjen.

- Pengene er i langsiktige investeringer som gjør at jeg taper mye penger på å ta dem ut. Det var ikke etter beregningen, sier Børsjø til Finansavisen.

Formuesforvaltning har gitt følgende svar på Finansavisens spørsmål om hva som er fornuften i å selge langsiktige og illikvide PE- og eiendomsinvesteringer til en person som er 85 år og syk, og som vurderer å bruke pengene til boligkjøp.

«Vi kan i henhold til verdipapirhandelloven ikke kommentere kundeforhold. Generelt kan vi si at vi har mange internkontrolltiltak for å overvåke all vår kunderådgivning. Det er ikke registrert avvik fra rutiner eller klager i denne periode og kundekategori».

«Formuesforvaltning jobber med kunder hvor det ofte er et ønske om å overføre formuen til neste generasjon. I mange tilfeller er kunden et familieselskap, hvor aksjene allerede eies i felleskap med neste generasjon. Det kan derfor være helt legitimt at en portefølje har et langsiktig perspektiv, selv om en av aksjonærene har høy alder».