Børs og finans

Norwegian-topp forteller om Chile-planer

Norwegians Argentina-sjef ser store muligheter for vekst. Han varsler også at det kan bli akutelt med en egen flyskole.

Boeing 787. Foto: Norwegian.

Boeing 787. Foto: Norwegian.

Artikkel av: Are  Strandli
23. desember 2018 - 16.18

- Vi har hatt en fantastisk start, med masse gode flighter, sier Ole Christian Melhus, leder for Norwegian Air Argentina, i et intervju med nettstedet airlinegeeks.com.

Det er nå drøyt to måneder siden Norwegian hadde sin første flygning i Argentina, og i intervjuet påpeker Norwgians Argentina-sjef at han er veldig fornøyd med hvordan utviklingen har vært i denne perioden, spesielt med tanke på den vanskelige situasjonen i landet.

- Jeg ser veldig god vekst i kabinfaktoren, og vi er fornøyde med utviklingen i yielden, sier han.

Chile

Når det gjelder planer for nye destinasjoner i regionen sier Melhus til nettstedet at han tror Brasil er neste på listen for den argentinske satsingen, og deretter Chile. 

- Det er markeder vi skal gå inn i, vi ser stort potensial, sier han.

I starten av desember meldte chilenske medier, ifølge Check-in.dk, at Norwegian allerede i oktober hadde vært på besøk hos chilenske luftfartsmyndigheter for å presentere et ruteprosjekt. Det skal være snakk om ruter til hovedstaden Santiago.

Videre ønsker flyselskapet å binde sammen Argentina og Brasil.

I november ble det kunngjort at Norwegian vil åpne en rute mellom London og Rio de Janeiro som har oppstart 31. mars 2019.

- (..) å knytte den ruten sammen med Buenos Aires vil være et stort skritt for oss, sier Melhus.

Flyskole

Den kraftige veksten i Sør-Amerika kan by på en utfordring når det gjelder bemanning, og ifølge Norwegian-toppen, kommer det til å være et underskudd på piloter i Argentina de neste årene.

- Med tanke på veksten til prosjektet, vil vi ha behov for tusenvis av piloter. Hvor skal vi tak i dem, spør Melhus, og kommer opp med en mulig løsning.

- Vi tenker på å åpne en flyskole her i Argentina for å ha en strøm av nye piloter som kan delta i veksten vi anslår for de neste ti til femten årene.