Børs og finans

Forlot tre Fredriksen-selskaper før jul - går til Trøim

Foto: Finansavisen

Foto: Finansavisen

Artikkel av: Are  Strandli
11. januar 2019 - 15.57

Georgina E. Sousa har i flere år vært en av John Fredriksens høyest betrodde kvinner.

Med base på Bermuda, der de fleste selskapene til Fredriksen er registrert, har hun innehatt viktige styreverv i selskaper kontrollert av den suksessrike forretningsmannen. 

12. desember kom imidlertid den noe overraskende meldingen om at hun hadde trukket seg som styremedlem i hele tre Fredriksen-dominerte selskaper, henholdsvis Flex LNG, Northern Drilling og Frontline.

Fredag opplyses det at hun har gått inn i styret til 2020 Bulkers - tørrlastsatsingen til Fredriksens tidligere medarbeider Tor Olav Trøim.

Det samme har Kate Blankenship gjort, også det en kvinne som har jobbet tett med i Fredriksen flere år. 

13. desember, dagen etter at Sousa hoppet av, besluttet hun å trekke seg fra styret i Avance Gas, LPG-rederiet der Fredriksen er største eier.

Ledertrio på plass

Også en annen mangeårig Fredriksen-medarbeider har skiftet side, viser fredagens statusoppdatering fra 2020 Bulkers.

Olav Eikrem er blitt ansatt som teknisk sjef i det ferske rederiet.

Eikrem var i 15 år teknisk sjef i Fredriksens tankrederi Frontline inntil han sluttet i mai i fjor.

- Jeg har ukependlet fra Haugesund. Det tar litt på. Og så har jeg en stund nå sett på noen andre muligheter som jeg har lyst til å forfølge før jeg blir pensjonist, i tillegg til at jeg har noen private prosjekter. Det er summen av dette som gjør at jeg velger å slutte, sa Eikrem til Finansavisen da avgangen ble kjent.

Med seg ut døren fikk han massivt med ros av Frontlines konsernsjef Robert Hvide Macleod.

- Olav Eikrem slutter etter 15 år i Frontline og han har gjort en formidabel jobb for selskapet, sa Frontline-sjefen. 

Mannen som har jobbet med å stable 2020 Bulkers på beina, Magnus Halvorsen, er utnevnt som konsernsjef, og trer derfor ut av styret etter å ha hatt rollen som arbeidende styreleder. 

Med seg som finansdirektør får han Vidar Hasund.

Sikrer milliardlån

Rederiet som ble etablert av Tor Olav Trøims selskap Magni Partners høsten 2017 har, etter utøvelse av opsjoner, åtte Newcastlemax tørrbulkskip under bygging ved verftet New Times Shipyard i Kina.

De første to skipene har en kostpris på 44,2 millioner dollar pr. stykk, mens de siste seks har en prislapp på 44,7 millioner dollar. Levering er ventet mellom september 2019 og mai 2020.

I slutten av april besluttet rederiet å utstyre hele flåten med «scrubbere», noe som øker prislappen med rundt to millioner dollar pr. skip.

- Vi er veldig godt fornøyde med inngangsprisen vi har og tror vi kan skape god avkastning for aksjonærene med det utgangspunktet, uttalte Magnus Halvorsen til Hegnar.no i juli.

Rederiet anslår fredag at verdien av nybyggene har steget med rundt 20 prosent siden de ble bestilt.

Det påpekes også at relevante verft ikke har kapasitet til å bygge tilsvarende skip før i 2021. 

Fredag kan rederiet også melde at det har sikret seg langsiktig bankfinansiering på 240 millioner dollar, eller vel to milliarder kroner, for å finansiere nybyggbyggprogrammet. 

Hittil har Trøim og co betalt avdrag til verftet på 67,6 millioner dollar, og dermed gjenstår avdragsbetalinger på 305,9 millioner dollar. 

I 2018 ble det hentet inn 54,2 millioner dollar i egenkapital. Det resterende som kreves for å fullfinansiere flåten, ventes å bli hentet i nær fremtid, opplyses det. 

Skal på børs

2020 Bulkers er for tiden notert på den norske OTC-listen der det, etter en vanvittig kursoppgang, prises til nær 1,3 milliarder kroner. 

I juli skrev Hegnar.no at rederiet vurderte en børsnotering i New York i løpet av 2019. 

- Med den kostnadseffektive strukturen vi har, og gitt at vi har bestilt veldig billig i et historisk perspektiv, ser vi at vi kan ha et godt utgangspunkt for å strukturere 2020 Bulkers som et utbytte-selskap. Derfor vurderer vi en listing i USA hvor det tradisjonelt har blitt oppnådd den beste prisingen for slike «utbytte case», uttalte Halvorsen til Hegnar.no da.

Fredag har rederiets styre vedtatt at selskapet skal noteres på en anerkjent børs.