An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Børs og finans

Herman Billung frykter ikke handelskrigen

Tror på enighet mellom USA og Kina.

Herman Billung - Foto: Eivind Yggeseth/Finansavisen

Herman Billung - Foto: Eivind Yggeseth/Finansavisen

Artikkel av: Are  Strandli
14. januar 2019 - 15.24
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

- Min helt personlige oppfatning er at både Xie og Trump egentlig «trenger» en avtale. Derfor tror jeg de vil komme til enighet, sier Herman Billung til Hegnar.no.

Billung har tidligere vært sjef i John Fredriksens tørrlastrederi Golden Ocean. I 2016 var han med på å starte opp Songa Bulk, og nå innehar han en ledende stilling i tørrlastgiganten Star Bulk etter at det Athen-baserte rederiet tok over hele Songa Bulks 15-skip store flåte i fjor.

Det er knyttet stor spenning til om USA og Kina kommer til enighet om en handelsavtale, eller om en storstilt handelskrig kan bli en realitet

Meglerhuset Kepler Cheuvreux gjentok nylig at tørrlast, i tillegg til bilfrakt, er det shippingsegmentet som er mest eksponert dersom handelskrigen skyter fart.

Billung er likevel ikke nevneverdig bekymret.  

- Råvarer i motsetning til ferdige produkter vil ofte finne andre handelsmønstre og i så måte er det ikke sikkert at tørrbulk vil bli hardest rammet dersom handelskrigen skulle eskalere, sier han.

- Man kan også se for seg at kineserne iverksetter stimuli som motvekt. 

Som ventet

Markedet for frakt av tørrlastvarer - jernmalm, kull og korn - er inne i det som historisk sett er årets svakeste kvartal.

Svakheten skyldes blant annet at det vanligvis leveres mye skip i starten av hvert år og flere perioder med dårlig vær syd for ekvator. I tillegg spiller kinesisk nyttår – den viktigste høytiden i Kina – inn på markedet. I år starter denne feiringen 5. februar.

For de store tørrlastskipene av typen Capesize ligger ratene rett nord for 15.000 dollar dagen, og to uker ute i det nye året er snittraten 15.500 dollar, ifølge en oppdatering fra Clarksons Platou Securities.

«På kort sikt, tror vi det er potensial for forbedring i rater og volum ettersom vi går inn i den brasilianske sesongen for eksport av soyabønner», skriver meglerhuset.

På samme tid i fjor var snittratene noe høyere, nærmere bestemt på 18.800 dollar pr. dag.

- Markedet har vært mer eller mindre som forventet så langt i år, oppsummerer Billung.

IMO 2020

Et annet spenningsmoment i shipping som rykker stadig nærmere er de nye IMO-reguleringene knyttet til svovelinnhold i drivstoff som trer i kraft 1. januar 2020.

- Alle vil «tjene» på dette. Det antas at «compliant fuel» (drivstoff som tilfredsstiller kravene. journ.anm.)  vil bli betydelig dyrere enn dagens bunkers. Skip uten scrubbere vil da mest sannsynlig redusere farten, noe som er positivt for hele flåten, sier Billung.

Når farten går ned senkes det effektive tilbudet i markedet, noe som bidrar til bedre balanse og høyere rater.

- Hvor stor er konkurransefordelen for skip med scrubber installert kontra skip uten scrubber?

- Hvor mye mer de med scrubbere vil tjene enn dem uten er avhengig av hvordan spreaden mellom dagens bunkers og «compliant fuel» utvikler seg.

Billung og Star Bulk tror det vil lønne seg med scrubbere, og har derfor gått «all in» og bestilt scrubbere til hele flåten for installering før 2020.

- Gitt historiske data og tilgjengelighet mener vi i Star at scrubber er en god investering med rask tilbakebetalingstid.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.