Børs og finans

Nytt oppkjøp spikret

Orkla-oppkjøp i Danmark

- Styrker porteføljen.

Konsernsjef i Orkla, Peter A. Ruzicka. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Konsernsjef i Orkla, Peter A. Ruzicka. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Artikkel av: Odd Steinar Parr
11. januar 2019 - 19.40

Orkla har gjennom sitt heleide datterselskap Orkla Foods Danmark signert og gjennomført en avtale om kjøp av merkevaren Pama, skriver selskapet selv på sine hjemmesider.

Pama er markedsleder i Danmark innen grøtris, og Orkla Foods Danmark er i dag distributør av Pama-produktene på vegne av PepsiCo.

- Orkla har en ledende posisjon i dansk dagligvarehandel, herunder en lang rekke matvarekategorier. Med kjøpet av Pama styrker vi porteføljen med en ikonisk merkevare som har en sterk posisjon hos danske forbrukere, sier Orkla Foods Danmark-sjef Carsten Hänel i en kommentar.

Pama har vært en del av PepsiCo siden oppkjøpet av The Quaker Oats Company i 2001.

Avtalen omfatter kjøp av merkevaren Pama, og inkluderer ifølge Orkla ingen medarbeidere eller produksjonsfasiliteter.

Partene er enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.