Børs og finans

Seadrill etablerer joint venture med angolsk selskap

Det nye selskapet vil ha en flåte på fire boreskip som skal fokusere på muligheter i Angola. 

John Fredriksen i munter samtale med blant andre Ole-Eirik Lerøy under sin årlige julelunsj på Theatercaféen. Foto: Iván Kverme.

John Fredriksen i munter samtale med blant andre Ole-Eirik Lerøy under sin årlige julelunsj på Theatercaféen. Foto: Iván Kverme.

Artikkel av: Are  Strandli
6. februar 2019 - 15.14

- VI er glade for å ha blitt valgt av Sonangol til å drifte deres nybygde boreskip og inngå et partnerskap med dem forå jakte muligheter i dette viktige dypvannsbassenget, sier Seadrill-sjef Anton Dibowitz.

Det John Fredriksen-dominerte riggselskapet Seadrill melder onsdag at det har etablert et 50/50-eid joint venture-selskap med et selskap tilknyttet det angolske oljeselskapet Sonangol E.P. 

Det nye selskapet som har fått navnet Sonadrill vil operere en flåte på fire boreskip, derav to nybygg, og fokusere på muligheter i farvannene utenfor Angola.

Seadrill skal stille med to boreskip fra sin egen flåte, mens Sonangol går inn med to syvende generasjons boreskip som er under bygging ved DSME-verftet i Sør-Korea, og har ventet levering i første halvår 2019.

Seadrill skal håndtere leveringen og mobiliseringen under en separat avtale med Sonangol.

Fredriksen-selskapet skal også drifte og operere hele riggkvartetten gjennom en avtale som har en foreløpig varighet på fem år. 

- Sonadrill vil gi oss muligheten til å få tilgang til et marked som er ventet å vise betydelig vekst de neste årene, og å ytterligere styrke vår relasjon med nøkkelkunder og gir samtidig en attraktiv muliget til å fortsette å ekspandere vår flåte av premium ultradypvannsrigger, sier Seadrill-sjefen. 

Milliardtvist

Boreskipene som Sonangol skal bidra med i det nye selskapet var opprinnelig gjenstand for en milliardtvist med verftet DSME.

De bli bestilt i 2013 for 1,24 milliarder dollar, eller rundt 11 milliarder kroner. 

Leveringen var opprinnelig planlagt til 2016, men denne ble utsatt - som for så mange andre - på grunn av krisen som startet å herje oljeindustrien i 2014.

Rett før nyttår kom imidlertid partene frem til en løsning.

DSME vil motta rundt 800 millioner dollar, eller om lag syv milliarder kroner, når leveringen er fullført. 

Sonangol har tidligere betalt et beløp på 250 millioner dollar.