Børs og finans

Mener utsiktene for markedet ser forferdelig ut

Dårlige tider for tørrlast

Capesize-skipet Golden Feng. Foto: Golden Ocean.

Capesize-skipet Golden Feng. Foto: Golden Ocean.

Artikkel av: Rune Tryti
8. mars 2019 - 14.47

Tall fra Kina fredag morgen viste blant annet at tørrlastimporten falt på månedsbasis i februar.

 Jernmalmimporten var uendret til om lag 2,9 millioner tonn pr dag, samtidig som soyabønne- og kullimporten var ned henholdsvis 40 og 47 prosent, Den svake soyaimporten skyldes usikkerhet rundt handelsforhold til USA, samt flat etterspørsel etter soyamel, ifølge Reuters. 

Ifølge TDN Direkt mener Pareto Securities at tørrlastimporten var skuffende, og at dette forklarer noe av den svært svake utviklingen i tørrbulkmarkedet i februar. 

Den siste tiden har ratene for tørrbulkskip falt dramatisk. Siden nyttår har Baltic Dry-indeksen, som viser ratene for tørrbulkskip, nesten halvert seg. Capesize-skipene oppnår nå rater på drøye 4.000 dollar dagen, som er godt under halvparten av break-even raten for disse skipene.

Pareto mener at utsiktene for capesize-markedet ser forferdelig ut for øyeblikket, ettersom jernmalmvolumene ikke blir så mye påvirket av Vales produksjonstegninger. De mener derfor at den svake utviklingen ikke er en ren "one-off", ifølge TDN.

-En løsning på Vale-problemene, som bør presse jernmalmprisene nedover, trengs nå desperat for cape-markedet, skriver Pareto, som venter at tørrbulkaksjer vil være i fritt fall inntil en får mer visibilitet. 

I skrivende stund er Golden Ocean ned 2,1 prosent til 41,06 kroner på Oslo Børs. Siden nyttår har aksjen falt om lag 20 prosent.