Børs og finans

Solgt norske nettbrett for 400 millioner

Et norskutviklet skrivebrett har nådd 100.000 kjøpere. Nå skal det hentes mer penger.

Magnus Haug Wanberg i Remarkable. Foto: Anders Horntvedt / Finansavisen.

Magnus Haug Wanberg i Remarkable. Foto: Anders Horntvedt / Finansavisen.

Artikkel av: Martine Holøien
19. mars 2019 - 08.43

- Så langt har vi solgt for nesten 400 millioner kroner. Antallet ansatte har gått fra fem til 70 i løpet av to år. Siden 2017 har vi til sammen solgt 100.000 enheter av brettet, sier Magnus Haug Wanberg (34), gründer og daglig leder i Remarkable, til DN om nettbrettet som er et digitalt lese- og skrivebrett man kan notere og tegne på.

- Halvparten av dem som kjøper produktet er kunnskapsarbeidere som advokater, ingeniører og lærere. De har papirvaner og notatbøker i fleng. Det finnes ingen tilsvarende produkter. Vi brukte fire år på å utvikle teknologien, sier Wanberg til avisen.

Selskapets jobber nå for å hente inn mer penger.

- Vi planlegger å hente inn 100 millioner kroner, og er i dialog med amerikanske ventureselskaper samt norske investorer. Konkrete tilbud ligger allerede på bordet, forteller Wanberg til DN. 

Remarkable har ifølge avisen tidligere fått inn 75 millioner kroner, hvorav 50 millioner fra investeringsselskapet Investisol som er eid av Rivelsrud-familien og som i dag har en eierandel på 17,3 prosent. Gründeren og hans familie er største aksjonær med 49,7 prosent, mens de ansatte kontroller 12,2 prosent av selskapet.