Børs og finans

Tredobling for Brimi-kjøkken

Selskapet der Arne Brimi er største aksjonær gjorde helomvending i fjor. 

Arne Brimi - Foto: Iván Kverme/Finansavisen

Arne Brimi - Foto: Iván Kverme/Finansavisen

Artikkel av: Marianne Løland Skarsgård
22. mars 2019 - 10.56

Den anerkjente TV-kokken Arne Brimi har bygget seg opp et helt restaurant- og opplevelsesrike, kalt Brimiland, høyt oppe i Gudbrandsdalen. Hovedselskapet heter Arne Brimi AS, der restauranten Vianvang, som ligger mellom Lom og Vågå, er hovedvirksomheten. 

Kjøken tredoblet

Et av selskapene Brimi er medeier i er Brimis Kjøken AS. Selskapet, som selger kjøkkenutstyr merket med Brimi-navnet gjennom Coop-kjeden, tredoblet inntektene i 2018, til 7,08 millioner kroner, sammenlignet med 2,11 millioner kroner i 2017.

Brimi har fått med seg en rekke investorer i selskapet, men har selv beholdt kontrollen med aksjemajoriteten på 25,60 prosent. 

Driftsresultatet endte i fjor på 1,43 millioner kroner, mot 3000 kroner året før.

Brimis Kjøken kunne dermed snu minus til pluss, da årsresultatet endte på 1,10 millioner kroner, mot underskudd på 4000 kroner.

Omsetningsfall 

Fra 2016 til 2017 opplevde imidlertid Brimis Kjøken et omsetningsfall på hele 40 prosent, da resultatet falt fra én million kroner til underskuddet på 4000 kroner.

- Det er et problem at alle alltid skal ha vekst. Du må heller styre slik at du holder jevn kvalitet, og være sikker på det, sa Brimi til bladet Kapital i fjor.

Han avviste at utflatingen i omsetning for flere av selskapene, eller endog kraftig omsetningsfall, skyldes at han selv har vært for lite på TV i det siste.

- Nei, det handler ikke om det. Brimis Kjøken henger med i utviklingen. Men jeg jobber kanskje litt lenge for å bli sikker på kvaliteten i nye produkter. I 2018 kom vi imidlertid med flere nye ting som stort sett er utsolgt, så 2018 blir et bra år, sa kjendiskokken til Kapital den gang.