Børs og finans

Skal ha solgt nok et supplyskip

Høyere rater og skipsverdier betyr at flere supplyskip nå skifter eiere. Stig Remøy er foreløpig sistemann ut. Analytiker tror ratene skal videre opp.

Stig Remøy. Foto: Eivind Yggeseth/Finansavisen.

Stig Remøy. Foto: Eivind Yggeseth/Finansavisen.

Artikkel av: Are  Strandli
16. april 2019 - 15.47

Etter et tregt marked for kjøp og salg av offshoreskip siden oljekrisen slo inn med full styrke i 2014, bidrar høyere rater og lysere markedsutsikter til at interessen nå har tatt seg kraftig opp.

New World Supply, eid med 34,4 prosent av Øystein Stray Spetalens Standard Drilling, fullførte fredag salget av fire plattform forsyningsskip (PSV) til en pris, som etter det Hegnar.no erfarer, ligger på rundt 8 millioner dollar pr. skute. Det tilsvarer en prisøkning på 75 prosent på to år.

Kjøperen, Borealis Maritime, ryktes i tillegg å allerede være i samtaler om å selge videre det ene for ytterligere 2-3 millioner dollar.

Remøy selger

Nå skal også Olympc Ship, som inntil nylig ble konsolidert inn i regnskapet til Stig Remøys Olympic Subsea, ha solgt en PSV.

Det dreier seg om «Olympic Promoter» som ble ferdigstilt i 2005, ifølge VesselsValue.

Hverken kjøper eller pris oppgis, og det har foreløpig ikke lykkes Hegnar.no å få en bekreftelse på transaksjonen.

Et eventuelt salg kommer imidlertid ikke overraskende.

I oktober i fjor forsvant den 1999-bygde PSV-en «Olympic Princess» ut av flåten etter å ha ligget i opplag i tre år.

- PSV vil fremover ikke være et satsingsområde for Olympic Subsea. Tatt alderen i betraktning og at skipet har ligget i opplag en stund valgte vi å selge «Olympic Princess» nå, uttalte finansdirektør John Arne Winsnes i Olympic Subsea til Hegnar.no da.

Vurderer flere salg

Han åpnet for at det kunne komme flere salg dersom prisen ble ansett som god nok.

- Vi har flere henvendelser på slike skip, men pristilbudene reflekterer at det i markedet for PSV er godt utbud av skip, sa han.

I forbindelse med fremleggelsen av rapporten for fjerde kvartal 2018, gjentok styreleder Stig Remøy at salg av flere skip fra Olympic Ship, som nå har en flåte på totalt fem PSV-er og ankerhåndterere, ble vurdert.

 - I samarbeid med bankene arbeider selskapet med ulike løsninger for disse skipene, inkludert både muligheten for salg og for å konvertere gjeld til egenkapital. Uavhengig av dette utgjør de ikke nå en del av Olympics regnskaper, uttalte han.

Nå stiger prisene og dermed også interessen for å gjøre transaksjoner.

- Nå opplever vi en økende interesse for kjøp av supplyskip, og jeg kan definitivt bekrefte at prisene er på vei opp, sa Sølve Høyrem i Westshore Shipbrokers til Hegnar.no i januar.

Kan stige videre

Analytiker Turner Holm i Clarksons Platou Securities sa for få uker siden at markedet så ut til å ha nådd et vendepunkt ettersom ratene har nådd et nivå der rederiene tjener penger igjen.

Store PSV-er tjener nå rund 200.000 kroner dagen i spotmarkedet.

I en oppdatering tirsdag skriver Holm at spotratene sett i årets første kvartal er de sterkeste siden 2014, og at de gjennomsnittlige spotratene i de første 15 ukene i år er opp 56 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Holm tror et sesongmessig oppsving i etterspørselen vil kunne sende ratene ytterligere opp.

«Det er allerede flere flyterigger på kontrakt for årets sommer enn i fjor, med potensial for mer når vi kommer inn i sommersesongen, og flere rigger kontraktsfestet for vinteren 19/20 enn vinteren 18/19», skriver han.

I tillegg påpeker han at etterspørselen etter PSV-er økte med 21 og 26 fartøyer fra mars til september i henholdsvis 2017 og 2018, og fastslår at en tilsvarende økning i år vil kunne absorbere den relevante flåten av båter i opplag i Nordsjøen.

Nordsjøens PSV-marked er nå så stramt at Aker BP søndag måtte hyre inn et ankerhåndteringsfartøy til et forsyningsoppdrag, da det ikke var noen ledige skip tilgjengelig.

Høyrem i Westshore tror det er noe som vil skje i økende grad igjennom sommeren.