Børs og finans

Fredriksen med ny storordre i tank

John Fredriksen mener tiden er inne for å bestille nye tankskip og kan være i ferd med å øke ordreboken kraftig.

John Fredriksen. Foto: Linus Sundahl-Djerf.

John Fredriksen. Foto: Linus Sundahl-Djerf.

Artikkel av: Bjørn Segrov / Finansavisen
30. mai 2019 - 14.06

Gjennom sitt private selskap Seatankers har Fredriksen et omfattende nybyggingsprogram for bulkcarriere og LNG-tankskip på verft i Kina og Sør-Korea.

Nå utvider han ordreboken med å bestille to nye, store produkttankere.Han skal også være i innledende diskusjoner om å få levert flere nye, store råoljetankskip.

Store summer

Ifølge shippingavisen TradeWinds kan totalinvesteringen passere 500 millioner dollar, vel 4,4 milliarder kroner, dersom opsjoner på å doble fra fire til åtte skip blir benyttet.

Nyheten om Frontline-rederens nye kontraheringer kommer bare noen dager før Nor-Shipping åpner på Lillestrøm og i Oslo tirsdag neste uke.

Der samles verdens shippingeksperter og redere for å diskutere markedet, miljøutfordringene og implementeringen av de nye IMO-reglene som begrenser svovelutslippene fra skipsfarten kraftig fra 1. januar 2020.

To faste

Fredriksens private selskap har etter hva Finansavisen forstår i denne omgangen undertegnet en avtale om å få levert to såkalte LR2-produkttankskip på 115.000 dødvekttonn fra Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding med opsjoner på to til.

I tillegg pågår det diskusjoner med det samme verftet om bygging av opptil fire VLCC-ere, Very Large Crude Carriere, det vil si råoljetankskip på rundt 300.000 dødvekttonn.

Produkttankerne er av same type som børsnoterte Frontline driver fra før av, og det antas at skipene vil bli en del av denne flåten.

De to første har avtalt leveringstid om knappe to år, i første kvartal 2021. I tillegg kan Fredriksen velge å benytte seg av en opsjon på to søsterfartøyer.

Prisen er ifølge TradeWinds avtalt til 45,6 millioner dollar pr. stykk inkludert ferdigmontert scrubber-rensesystemer.

Et års pause

For VLCC-ene skal det være snakk om bygging av to slike fartøyer pluss opsjon på to til.

Her er ikke prisen kjent, men kan trolig ligge i overkant av 80 millioner dollar pr. skip. Verftet forsøkte nylig å skaffe kjøpere til nye skip av denne typen for 84 millioner dollar.

Forrige gang John Fredriksen bestilte nybygg var i juni i fjor, da han inngikk avtale med Hyundai Samho Heavy Industries i Sør-Korea om levering av to store LNG-tankere for ferdigstillelse i 2021.