Børs og finans

Splitter ny PSV til Fredriksen

John Fredriksens Seatankers har tatt levering av ny supplybåt som skal driftes av Solstad Offshore.

John Fredriksen - Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

John Fredriksen - Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Artikkel av: Are  Strandli
3. mai 2019 - 06.50

Flerbruks plattform forsyningsskipet (MPSV) «Sea Goldcrest» er nå klart til dyst for John Fredriksen etter å nylig ha blitt levert fra Fujian Mawei Shipyard i Kina.

Det melder det Stavanger-baserte skipsmeglerhuset Seabrokers i en ny rapport.

Selve overleveringen fant sted 12. mars. Ifølge kinesiske medier skulle skipet seile til Egypt for å påta seg oppdrag der.

For øyeblikket befinner skipet seg i Akrotiri-havnen i Limassol, hjembyen til Fredriksen og Seatankers på Kypros, viser en oversikt fra VesselsValue.

«Sea Goldcrest» er det første i en serie på fire søsterskap. De tre siste skipene vil bli navngitt, «Sea Gull», «Sea Heron» and «Sea Hornbill».

Hele kvartetten skal driftes av offshorerederiet Solstad Offshore, der Fredriksen er tungt inne på eiersiden sammen med Kjell Inge Røkke.

Rederiets konsernsjef Lars Peder Solstad uttalte til Hegnar.no i fjor høst at to av skipene vil bli levert i løpet av 2019, mens de to siste vil innlemmes i flåten i 2020.

Konkurs-priser

Skipene ble opprinnelig bestilt av det malaysiske selskapet Armada Offshore, men senere tatt over av verftseieren Nam Cheong som høsten 2017 søkte om konkursbeskyttelse i Singapore.

I mai i fjor ble det kjent at Fredriksen hadde fått tilslaget.

Prisen for skipene som opprinnelig ble bestilt i 2013, og alle er på 5.200 dødvekttonn, er ikke kjent, men at de ble kjøpt med betydelig rabatt er hevet over enhver tvil. Spørsmålet er bare hvor stor rabatten var. 

Armada Offshore skulle opprinnelig betale 130 millioner dollar, eller om lag 1,1 milliarder kroner for skipene.