Eiendom

Bygger gigaleilighet til 60 millioner

Carl Erik Krefting er rasende på bilfritt sentrum, men selv satser han på å sykle og gå når han bygger leilighet til 60 millioner uten garasje.

Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen

Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen

Artikkel av: Steinar Grini, Finansavisen
17. mars 2019 - 09.42

(Finansavisen): Eiendomsinvestor Carl Erik Krefting har i det stille kapret de to øverste etasjene i Gyldenløves gate 47 i Oslo. Nå pågår et storstilt ombyggingsprosjekt som vil gi Krefting nær 400 kvadrat­meter høystandard boltreplass når alt står ferdig.

Prislappen blir trolig 60 millioner kroner. Krefting har allerede betalt 20 millioner for hver av de to leilighetene. I tillegg kommer en ikke ubetydelig ombyggings­regning.

-  Vi har et budsjett, men jeg ønsker ikke å gå ut med det.

- Betyr det 20 millioner i tillegg til kjøpesummen på 40?

- Jeg ser for meg at vi klarer oss under 20 millioner til oppussing, sier Krefting.

- Planlegger å sykle

Men én ting mangler for den bilglade investoren – nemlig garasje­plass.

- Man kan parkere på gårdsplassen. Vi planlegger uansett å sykle eller gå, og det mener jeg, sier han til Finansavisen.

Krefting har markert seg som en kritiker av Bilfritt byliv. Han mener det har ført til tomme gater og sviktende omsetning i forretningene.

Selv om det ikke er bilfritt i Gyldenløves gate gjør avstanden på drøye 100 meter til Kirkeveien at han unngår den verste bilstøyen, og når trafikken nordfra ikke lenger kan svinge inn Gyldenløvesgate er han sikret en rolig tilværelse.

Satser på rulleski

Krefting kjøpte leilighetene i fjor sommer, men fortsatt er det langt frem til han planlegger å flytte inn.

- Vi skal bo der resten av livet, så vi har god tid. Det blir i hvert fall ikke noen innflytting i år, sier Krefting.

- Vi har bodd i Holmenkollen i 30 år og kost oss der. 

Nå er Krefting bekymret for at skitreningen bortfaller.

- Vi har lyst til å flytte til Frogner nær barna, bror og svigerinne, sier Krefting før han legger til:

-  Det eneste problemet er at man kommer langt fra marka. Det blir ikke like lett å stikke ut og ta en tur på ski. Jeg får satse på rulleski i Frogner­parken, sier han.