Eiendom

Finansieringen av lokket over E18 er på plass

Utbyggingen av Filipstad mye nærmere.

Raymond Johansen presenterer siste nytt om utvikling av Fjordbyen 15. mai 2019. Her sammen Hanna Marcussen, Marthe Scharning Lund, Roger Schjerva, Petter Eiken og Ing-Cristine Ericson. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix.

Raymond Johansen presenterer siste nytt om utvikling av Fjordbyen 15. mai 2019. Her sammen Hanna Marcussen, Marthe Scharning Lund, Roger Schjerva, Petter Eiken og Ing-Cristine Ericson. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix.

Artikkel av: Odd Steinar Parr
15. mai 2019 - 11.45

Grunneierne Oslo Havn KF og Bane Nor Eiendom tar ifølge en inngått prinsippavtale en regning på 2,5 milliarder kroner for infrastrukturen på Filipstad, melder Estate Nyheter.

Dermed er finansieringen av lokket over E18 på plass.

- Vi er nå et gigantisk skritt nærmere å realisere Fjordbyen, sa byrådsleder i Oslo Raymond Johansen ifølge nettstedet på en pressekonferanse utenfor Skur 13 på Filipstad i dag.

Grunneierne har tidligere ikke villet betale for den 500 meter lange strekningen av E18 Statens Vegvesen - med støtte fra Plan- og bygningsetaten - ville legge under lokk.

- Legger listen ekstra høyt

Byråd for byutvikling, Hanna E. Marcussen, viste til at arbeidet med områdereguleringen for Filipstad har pågått i 12 år.

Områdeplanen ble utarbeidet for ti år siden, men byråden opplyser til Estate at det vil komme endringer i detaljeringen.

- Filipstad skal bli en klima- og miljøvennlig bydel, og da er det viktig at vi legger listen ekstra høyt, sier hun.

Hele Filipstad-området er på 350 mål, med Oslo kommune på grunneiersiden i tillegg til de nevnte. Av området som skal byutvikles, eier Oslo havn KF ifølge nettstedet drøyt 150 mål.