Jobb & karriere

CV-feilene som kan koste deg jobben

Selv om du synes det ser bra ut på CV-en, så er det enkelte ferdigheter du bør utelate fra CV-en, ifølge HR-ekspert.

Artikkel av: Martine Holøien
19. februar 2018 - 13.44

Jo visst er det viktig å fremheve dine ferdigheter som er relevante for jobben på CV-en. Men ikke ta deg bryet hvis du ikke kan gi konkrete eksempler under et intervju, mener HR-ekspert Barry Drexler, ifølge CNBC Make It.

- Sørg for at du kan underbygge alt du setter opp på CV-en eller dropp det, råder han.

HR-eksperten har over 30 års HR-erfaring hos selskaper som Lehman Brothers og Lloyds Bank.

- Jeg ser folk gjøre det hele tiden. Du tror at vi ikke kommer til å stille oppfølgingsspørsmål? Er du gal?, understreker Drexler.

For eksempel, hvis du setter opp samarbeid som en av dine sterke sider på CV-en din, vil en intervjuer sannsynligvis stille spørsmål som «Hva gjorde deg så god til å samarbeide?» eller «Gi meg et eksempel på en gang du måtte samarbeide med andre?».

Den samme logikken gjelder også for tekniske ferdigheter. Om du oppgir at du er dyktig på PowerPoint, kan du bli spurt om hvor ofte du brukte verktøyet i din siste rolle, hvilken type informasjon du presenterte, og i hvilke situasjoner du brukte verktøyet.

Drexler forteller at oppfølgingsspørsmål om ferdigheter er det som ofte gjør at søkerne sliter mest, men enkle spørsmål som «Hvorfor valgte du spesialiseringen som du har valgt?» er også et spørsmål særlig nyutdannede sliter med å svare på.

- Ikke bruk tid til å tenke over noe under et intervju som du allerede burde vite, sier Drexler.

Den siste delen av CV-en som du burde kunne inn og ut er beskrivelsen av dine tidligere roller. For eksempel, hvis CV-en din sier at du har levert bedre enn ventet i din tidligere jobb, vil en intervjuer be om detaljer, som for eksempel: «Hva var tallene da du kom dit? Hva var målet ditt? Hva gjorde du for å overgå målet? Hvor lang tid tok det?»

For å forberede deg på oppfølgingsspørsmål, har Drexler en enkel tilnærming bestående av tre trinn:

1. Forklar situasjonen. Eksempel: «Da jeg ble med i mitt tidligere selskap var salgstallene fire prosent, som var under markedsutgangspunktet».

2. Forklar handlingen din: Eksempel: «I løpet av et år implementerte jeg spesifikke markedsføringsstrategier for å implementere endring».

3. Gå gjennom resultatene dine: Eksempel: «Etter ett år økte salgstallene med ti prosent, og dermed overgikk jeg målet».