Jobb & karriere

Tipsene som gjør deg til en bedre leder

- Ofte handler konflikter på arbeidsplassen om at ledere ikke har nok innsikt i rekkevidden av sine egne strategier og handlinger, mener forsker.

Foto: tomertu / Shutterstock / NTB scanpix

Foto: tomertu / Shutterstock / NTB scanpix

Artikkel av: Marianne Løland Skarsgård
1. juni 2018 - 14.49

- Ofte handler konflikter på arbeidsplassen om at ledere ikke har nok innsikt i rekkevidden av sine egne strategier og handlinger. Det skjer faktisk oftere enn man skulle tro, sier Hans Christoffer Aargaard Terjesen ved Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) på OsloMet, ifølge forskning.no.

Han mener at da lykkes ikke lederne med ambisjonene de har for eget lederskap.

- Bevisstløs ledelse må ikke forveksles med «la det skure»-ledelse, altså når ledere ikke bryr seg eller vegrer seg for å handle, eller når de rett og slett er inkompetente, sier Aargaard Terjesen, ifølge nettstedet.

Han har listet opp en rekke råd for ledere som ikke ønsker å gå i «bevisstløshetsfellen». Her får du de fem første tipsene:

  1.  Avklare hvilke forventninger medarbeiderne har til deg. Medarbeidere har alltid forventninger til lederne sine, og så lenge du ikke har spurt, vil du ikke kjenne til dem.
  2. Vær åpen for at forventningene ikke alltid er i tråd med det du hadde ønsket. Prøv likevel å være åpen og løsningsorientert. Å komme noen i møte kan kreve mye av ditt lederskap, men det er det verdt, for alle parter.
  3. Bruk skreddersøm. Å behandle alle ulikt er ofte den reelle essensen i å behandle alle likt.
  4. Forsøk å forstå hvordan ledelse som fenomen virker og påvirker omgivelsene, slik at du blir i stand til å oppnå nødvendig rolleforståelse.
  5. Bedriv gjerne lederutvikling, men vær svært kritisk til lederutvikling som kun utvikler lederen og ikke tar utgangspunkt i akkurat din arbeidsplass, din hverdag og dine medarbeidere.