Jobb & karriere

Er det upassende med telefon under møter?

Les hvorfor smarte mennesker ikke bruker telefonen under møter.

Foto: dotshock / Shutterstock / NTB scanpix.

Foto: dotshock / Shutterstock / NTB scanpix.

Artikkel av: Martine Holøien
29. september 2018 - 09.17

Ifølge forskning fra USCs Marshall School of Business irriterer du sjefen og kollegene dine hver gang du tar opp telefonen under et møte, skriver CNBC.

Forskerne gjennomførte en landsdekkende undersøkelse av 554 heltidsansatte som jobbet i selskaper med minst 50 ansatte.

Dette fant de:

  • 86 prosent mener det er upassende å svare på telefonsamtaler under møter
  • 84 prosent mener det er upassende å skrive tekstmelding eller e-post under møter
  • 66 prosent mener det er upassende å skrive tekstmelding eller e-post under lunsjer utenfor stedet

Og jo mer penger folk tjener, desto mindre godtar de smarttelefonbruk, ifølge undersøkelsen.

Studien viste også ifølge CNBC at yngre mennesker har tre ganger mer sannsynlighet for å synes at det er greit å bruke telefonen under møter enn mennesker over 40 år.

Videre skriver nyhetsbyrået at når du tar opp telefonen din, så viser du mangel på respekt, oppmerksomhet, lytting, selvbevissthet, og til slutt mangel på sosial bevissthet.