Livsstil

Norges mest innovative frisørkjeder

Tre generasjoner Auster har bygget en av Norges mest innovative frisørkjeder. - Vi har planer om å vokse mer, sier Kim Auster.

Auster.jpg

Auster.jpg

5. juli 2010 - 09:09

Utenfor vinduet, i Karl Johans gate en etasje nedenfor, begynner livet så smått å komme i gang. Men så tidlig som klokken ni er det stille i frisørakademiet. Ingen lærenemme frisørspirer, ingen nervøse hårmodeller, ingen nonchalante hårfeiere, ingen stramme instruktører. Likevel står kaffen på bordet, mac-en med jukselappen er fremme, stedet er ryddet og klart for visning. Auster-brødrene ser ut til å ha vært i gang en stund allerede.

For det er jo det disse gutta driver med. Presentasjon, stil. Og Kim Auster (25), den mest rocka av brødrene, med tatoveringer nedover begge armene, stram hvit skjorte, et tynt svart slips og kortklipt hår, er helt klar på profilen til frisørkjeden.

- Auster er et kommersielt brand, og vi har ingen bestemt type kunde eller målgruppe. Vi går etter kundene, er der kundene er. Sånn sett treffer vi en ganske bred kundegruppe, forklarer han.

Klipper ny snor i år

Frisørkjeden har ekspandert hurtig under deres ledelse. Ved årtusenskiftet ble de tatt inn som kreative ledere i frisørbedriften til foreldrene deres (mor og far sitter fortsatt på topp). Da omfattet Auster-kjeden tre-fire salonger. I 2007 var de oppe i sju. I år åpnes den ellevte.

- Markedet er der, helt klart. Så lenge man tilbyr topp kvalitet og topp service, blir kundene godt fornøyde. Og da bør det også være relativt enkelt å bygge opp en kjede i litt tempo, sier Kim.

Det finnes foreløpig ingen Auster-franchise, alle salongene er heleid av familien. Omsetningen i selskapet økte med 1,5 millioner kroner til drøyt 56 millioner kroner i 2009. Resultat før skatt og avskrivninger i fjor ble 3,5 millioner kroner. I tillegg tok familien ut 2,3 millioner kroner i lønn.

- Vi har planer om å vokse mer, men det er viktig å være bevisst på kvaliteten, sier Kim.

Kunnskap i arv

Kvaliteten skal bevares gjennom den siste nyvinningen i kjeden - akademiet på Karl Johan. Her skal frisørene kunne lære av de beste.

- Nye frisører må gjennom et opplegg med 17 tester som må bestås for å være en kvalifisert Auster-frisør. Dette handler om kvalitetssikring, sier André Auster (27).

Den (selvuttalt) mest klassiske av dem, i lysblå skjorte og mørk denim, med et sirlig kammet sideskill, forklarer at det skal holdes både kurs og visninger på akademiet - en liten scene i enden av lokalet kan utvides til å bli en ti meter lang catwalk gjennom lokalet.

- Sånn sett forener vi både frisør- og motebransjen her, sier han.

André lener seg tilbake i sofaen og skotter bort på broren. De to har holdt sammen i ett og alt. Begge hoppet av ungdomsskolen og begynte som frisører, et naturlig valg gitt familiehistorien. Både besteforeldre og foreldre var frisører, og flere tanter og kusiner. En stor greie i familien, ifølge Kim.

Men det er ikke alltid like lett å være frisør.

Veiledet til samarbeid

For det som går raskt til værs, kommer ofte like fort ned igjen. Forhold surner, samarbeid fordufter.

- Jeg har troen på hardt arbeid. Man må kjøre på, men faren er at man kan ende opp med å jobbe seg i hjel, sier Kim.

- Derfor har vi en «coach» som veileder oss en gang i uka i arbeidet, men også i relasjonene oss imellom.

Erfaringer fra de siste ti årene med samarbeid har vist at det ikke alltid er lett å være både brødre og businesspartnere. Da suksessen kom, var ikke alt ved det samme lenger. Men hva som skjedde, vil de ikke snakke om.

- Man trenger noen ganger å finne igjen balansen, og det hjelper veilederen oss med. Han holder oss på jorda, det er jo lett å ta litt av når man lykkes med noe, forklarer André.

- Hvordan har suksessen påvirket dere som personer?

- Nei, si det. Man må passe på ikke å bli cocky. Suksess er jo moro, men man finner ikke nødvendigvis noe lykke i det, sier Kim.

Lykke eller ikke, det drøyt tre måneder gamle akademiet blir en sentral del av et nytt utdanningskonsept fra brødrene, med lanseringsdato i august. Og da får alle komme og se.

- Dere tør å slippe til selv konkurrentene?

- Hehe. Det blir vel litt som da Phillips presenterte nyvinninger med videokassetten, men jobbet med dvd-en i skjul, sier Kim Auster.