Livsstil

Fest med fortjeneste

I fjor ble det omsatt varer for rundt 1,1 milliard kroner i norske stuer. Salg av interiørvarer ga et solid overskudd for Perfect Home.

perfect home.jpg

perfect home.jpg

27. april 2011 - 15.52

- Man må ikke kjøpe noe, men som regel ender man opp med noe. Line Thorsen ser på Hilde Ulvesli og ler.

De to damene har sunket ned i sofaen med hver sin katalog. Stuen dufter svakt av vanilje, og minst 20 stearinlys skaper en behagelig kontrast til gråværet ute.

Snart skal Thorsen, Ulvesli og de andre gjestene reise seg og inspisere spisebordet, som er dekket til randen med rammer, duker, pyntegjenstander, servise og lykter.

- Jeg har sluttet helt å gå på Tupperware-parties; jeg har skuffene fulle av plastbokser. Men her er det mye fint. Thorsen smiler.

- Om man virkelig trenger produktene, er en annen sak.

16.500 parties

I snitt ble det i fjor solgt Perfect Home-produkter for litt under 4.000 kroner på 16.500 homeparties i norske privathjem.

Det er god butikk for Perfect Home og de to eierne Arnfinn Engeset og Claes-Gøran Svensson. Av en nettoomsetning på 56,8 millioner kroner i fjor endte resultat før skatt på 10 millioner kroner.

Utsolgte varer

Likevel er ikke Engeset, som har rollen som daglig leder, fornøyd.

- Fjoråret kunne vært bedre.

- I første halvår slet vi mye med utsolgte varer. På grunn av problemer i Kina og Østen var både leverings- og transporttidene veldig lange.

Han har større håp for inneværende år.

- I Norge har vi budsjettert med en vekst på rundt 40 prosent, og så langt ligger vi foran budsjettet. Vi venter også en kraftig resultatforbedring.

Satser i øst

Ambisjonene stopper ikke der, og Perfect Home har vendt blikket østover.

- I fjor hadde vi en nettoomsetning i Sverige på rundt 16 millioner, i år håper vi på 30. Vi har også startet en forsikting satsing i Finland.

- Hva er hemmeligheten bak lønnsomheten?

- Men vi legger stor vekt utvalget, og har hyppig utskiftning av kolleksjonen. Stabile forhandlere er også viktig, sier han.

Drahjelp fra internett

Han tror nytenkning er viktig i denne bransjen.

- Facebook er blitt en viktig markedsføringskilde hos oss, vi har nå fått over 85.000 tilhengere, sier han. På det området får han støtte av BI-forsker Gorm Kunøe.

Han tror internett og sosiale medier vil forsterke interessen for direktesalg.

- Jeg ser for meg en miks: På nettet kan man knytte kontakter og markedsføre varene. Selve demonstrasjonen kan foregå på homeparties eller lignende tilstelninger.

1,1 milliard

Direktesalgsforbundet, som organiserer flere av de store homeparties-aktørene, anslår at bransjen i fjor omsatte for rundt 1,1 milliard kroner. Bortsett fra toppåret 2009, da salget økte med nesten 11 prosent, har den årlige veksten ligget på 4-5 prosent.

I Norge er 80-90.000 personer tilknyttet bransjen som konsulenter eller selgere, og de aller fleste opererer på hobbybasis.

Det finnes ingen oversikt over hvordan selgerne gjør det økonomisk.

- Forutsetningene for å tjene penger er absolutt tilstede.

- Samtidig skal vi ikke underslå at mange har en startkoffert på loftet, som sikkert har kostet dem noen kroner, påpeker Kuøe.

Åpner lommeboken

På Vinterbro går praten livlig. Noen lurer på om de høye lysestakene like godt kan brukes som rødvinsglass. Andre diskuterer kaloriinnholdet i kokosbollene som vertinnen serverer.

Når kvelden er omme, har flere åpnet lommeboken. Thorsen og Ulvesli har sikret seg en knivblokk til 499 kroner.

- Jeg klarte å moderere meg denne gangen, sier Thorsen.

Perfect Home

(Mill. kr) 2010 - 2009

Omsetning 56,8 - 56,3

Driftsresultat 10,2 - 9,3

Resultat før skatt 10,1 - 9,3

Årsresultat 7,1 - 6,5

Homeparty

- En vertinne inviterer venner, kolleger eller naboer hjem til seg, der også en forhandler av produktene er til stede. Gjestene kan se og ta på produktene før de bestiller varer.

- Selgeren får en fortjeneste avhengig av salget, mens vertinnen som oftest får en gave eller en rabatt, også det avhengig av omsetningen.