Livsstil

Barnetegninger ble suksess

Ingrid Erøy Fagervik har sagt opp redaktørjobben. Nå er det fullt fokus på Blafre, gründerbedriften hun nylig vant pris for.

Blafre.jpg

Blafre.jpg

8. september 2011 - 11.34

Etter flere hektiske år som journalist og senere nyhetsanker i TVNorge, kom svangerskapspermisjonen som et pausesjokk, for Ingrid Erøy Fagervik (34).

Startet med postkort

Hun hadde begynt skribleprosessen før fødselen. Men etter at Nora (6) så dagens lys, kom også alle tegningene fram på skjermen.

-Jeg hadde en lykkeopplevelse som nybakt mor. Og datteren min sov mye og var rolig. Derfor begynte jeg å leke meg med Adobe Illustrator, sier hun til HegnarKvinner.

Erøy Fagervik har alltid hatt glede av å uttrykke seg kreativt, men å tegne profesjonelt har hun aldri gjort.

Da hun begynte å tegne prinsesser og engler, hadde hun ingen andre ambisjoner enn å lage julekort til familie og venner.

- Det ble en del motiver. Og så viste jeg tegningene til en kompis. Han oppfordret meg til å forsøke å få dem til å bli salgbare postkortmotiver. Selv hadde jeg aldri tenkt tanken, forteller hun.

Etter et tips om at Kremmerhuset kunne være rett sted å henvende seg, tok Erøy Fagervik kontakt. Butikkjeden gikk overraskende med på forslaget om postkort med hennes motiver. Deretter ble flere tusen postkort trykket opp og solgt i butikkene deres.

- Det var et høydepunkt å oppleve, sier hun.

Erobrer verden

Hvert postkort har "Nuss til Nora" printet inn på baksiden. Det er morens måte å vise takknemlighet på.

- Hadde det ikke vært for datteren min, hadde jeg ikke begynt bedriften, Blafre, som i dag er vår familiebedrift, sier mammaen og legger til:

- Nora har fått et veldig personlig forhold til produktene.

Salget av Blafre- design, har doblet seg årlig. I dag selges produkter både i Norge og Europa. Korea og Israel står for tur.

Til sammen er det cirka 520 butikker som selger designen til småbarnsmoren. Og produktutvalget har utvidet seg til å gjelde blant annet flere papirvarer, matbokser, termoser, sengetøy og tekstiler.

Erøy Fagervik jobbet som utviklingsredaktør for Vårt Land frem til i fjor og sluttet formelt i mai. Hun forteller at det på mange måter i perioder føltes ut som om hun jobbet to fulltidsjobber

- Til slutt hadde jeg ikke lenger noe valg. Det tok så av, og jeg ønsker å ha fullt fokus ett sted. Derfor har jeg nå gått inn for bare Blafre, forteller hun.

Blafre har vært et parallellprosjekt for gründerkvinnen i mange år. Men hun har også fått god hjelp av mannen Remi Fagervik. Han selger og jobber med produktutvikling.

Sammen har ekteparet 13 ansatte, og et lagerlokale i Ryen på 600 kvadratmeter.

I fjor sommer fant de dessuten et passende butikklokale på Ekeberg i Oslo. Småbarnsfamilien bor to hus bortenfor.

- Her i denne tidligere tekstilbutikken, startet vi både butikk, kaffebar, og har egne kontor. Dette er eneste rene Blafre-butikk som finnes så langt. Vi inviterer også gjerne andre småbarnsforeldre på kaffebesøk hit. Rekorden er 13 barnevogner utenfor, smiler butikkeieren.

Fikk gründerpris

I mai i år vant 34-åringen gründerprisen "Startknappen", som ble overrakt av næringsminister Trond Giske. Sammen med heder og ære, fulgte 100.000 kroner. Prisen er i regi ukebladet HENNE.

- Det var veldig hyggelig å få en pris. Det føles som en startknapp. Vi jobber nå fulltid og i fjor kunne vi endelig ta ut lønn. Det er ikke lenger et sideprosjekt. Dessuten er en slik pris med på å synliggjøre og oppmuntre flere til å tørre, sier hun.

Selv synes Erøy Fagervik det er viktig å ha et mål.

- Målet vårt har endret seg underveis. Vi har store ambisjoner for de neste årene, ikke minst internasjonalt.

Selv om alt ser ut til å gå Blafres vei, understreker Erøy Fagervik at det har vært mye hardt arbeid som har fulgt med gründerdrømmen.

- Både dag og natt. Det er veldig mye å sette seg inn av regelverk i forhold til produkproduksjon, impoert iog eksport - blant annet. Her er det bare å gå på med all viljestyrken man kan opparbeide, sier hun.

Blafre har også nettbutikk, og blogg. I tillegg er de aktive i de sosiale mediene Twitter og Facebook.

- Vi har aldri brukt én krone på markedsføring. Det eneste har vært noen tusenlapper på en annonse i lokalavisen om den nye butikken her på Ekeberg. Sosiale medier har bidratt til å bygge opp hele firma, sier hun og legger til; vi har ingen lån på firmaet, men tatt oss god tid. Gått steg for steg.

Blafre-gründeren synes sosiale medier er veldig nyttig.

- Vi bruker det bevisst. Særlig Facebook er viktig. Der har vi over 5000 som følger oss. Det er mange småbarnsmødre som følger oss på Facebook, forteller hun.

Ved siden av sosiale medier, har de helt siden starten i 2006, besøkt hyppig gave- og interiørmesser.

Barnslig retro

Hennes unike, naive strek, er trolig en av flere faktorer som har bidratt til at designeren har slått gjennom.

- Jeg bruker enkle figurer, og fargesterke uttrykk. Mange av denne generasjonen mødre ble født på 70-tallet. Derfor har jeg bevisst brukt fargekombinasjoner fra denne tiden. Det er modige farger som brunt, oransje og gult. Jeg tror mange synes det er en lettelse å finne et alternativ til den typiske Disney-stilen.

- Det er jo min generasjon som blir foreldre nå, så nostalgien treffer jo. Og folk blir modigere i forhold til fargekombinasjoner og mønstre. Men vi har rosa og lyseblått også, litt for alle, understreker hun.

For tiden jobber Erøy-Fagervik med et guttemønster. Det er ikke bare lett.

- Det er mye enklere å tegne for jenter. Design for gutter er en interessant sak - noen har en oppfatning om at alt må være blått, grått og skummelt til gutter. Andre synes det er greit med elefant med blomst på, mens for andre er det ikke det, sier hun.

Det blir også til at størsteparten av jobben går med til det administrative, mens kreativiteten tas ut når nye tegninger trengs, eller i et tilfeldig inspirert øyeblikk.

Framover skal nye produkter være veggpynt i bomull, og porselen med motiver for å nevne noe.

- Det jeg kan si, er at det er en veldig gøyal jobb å ha!

Blafre hadde i fjor en inntekt på 7,5 millioner kroner. Driftsresultat før skatt var på 2,5 millioner.