Livsstil

Forsidepiken

Terese Moe Leiner gir et ansikt til bøkene som ligger på landets bestselger-lister.

leiner.jpg

leiner.jpg

9. oktober 2011 - 10.03

Vi møter en av landets få designere av bokomslag i lokalene til Norsk Designråd. Det designeren har til felles med lokalene, er at design ikke bare handler om utseende, men at det som teller, er hvor stor positiv effekt form og farge har på bunnlinjen.

- Det er en evig diskusjon i bransjen om hvor viktig bokomslaget er for salget, sier illustratør og grafisk designer Terese Moe Leiner (42).

Designer Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd himler med øynene:

- Men det er jo helt avgjørende! Når jeg står i en bokhandel og har dårlig tid, ser jeg på coveret og leser teksten bak på boken. Hvis det ikke fenger, kjøper jeg ikke boken, sier hun.

Leiner, som er gift med forfatteren Jan Kjærstad, gir Strøm-Gundersen et anerkjennende blikk:

- Interessen for design av cover er stor. Det hjelper på salget når forlaget skal få innpass hos innkjøperne i bokhandelen, og det hjelper bokhandlerne når de skal selge bøkene videre til kundene. Og bokhandlerne er blitt flinkere til å legge frem de bøkene de selv synes er vakre.

Misforstått krim

- Finnes det eksempler på at et nytt cover har fått fart på salget?

- Det er mange faktorer, i tillegg til coveret, som har betydning. For eksempel hvilke anmeldelser boken har fått og hvor mange ressurser som er lagt ned i markedsføring. Men Camilla Läckberg er et godt eksempel, sier Moe Leiner .

Den svenske krimdronningen og siviløkonomen har solgt over 3 millioner eksemplarer av sine bøker bare i Sverige, og hun er oversatt til seks språk. Bøkene hennes utgis i 32 land. Men av en eller annen grunn solgte hun dårlig da hun ble lansert for de norske bokormene. Moe Leiner har en forklaring:

- Norske krimbøker illustreres ofte med kniver og blodflekker. Fargene er oftest sort, hvitt og rødt. Men Camilla Läckberg er ingen hardbarket krimforfatter. Da Läckberg ikke solgte i Norge tross kassasuksesser rett over grensen, tok forlaget Gyldendal kontakt med Moe Leiner for å få nye omslag på bøkene.

- Det er flest kvinner som leser krim, og bøkene til Camilla Läckberg har psykologiske undertoner med et feminint tilsnitt. Jeg laget omslagene i en litt mykere retrostil, men beholdt den creepy følelsen.

- Hvordan påvirket de nye coverne salget?

- Hun føk rett inn på bestselgerlisten med flere av sine titler.

Läckberg har solgt over 600.000 bøker i Norge.

- Er det likt cover på bøker som utgis i flere land?

- Forlagene vurderer alltid om coveret fungerer i andre land. Det handler om hva de vil kommunisere til sitt publikum. Men god design kan være universelt, så vi ser eksempler på at den samme gode designen selger godt i både Norge og Korea.

Serietrend

Moe Leiner har også redesignet Jo Nesbøs bøker om Doktor Proktor, en serie som har solgt over 155.000 bøker så langt i Norge.

- Hvorfor måtte disse bøkene redesignes? Han selger jo bra uansett?

- Fordi forlagene er mer opptatt enn før av å vise at bøkene er en serie. Da dras salget av de andre bøkene i serien opp også. Da det første coveret ble tegnet, visste vi ikke at det skulle bli en serie.

- Hva er forskjellen på dagens Doktor Proktor-cover og det første coveret?

- På det første coveret var bakgrunnen hvit og uttrykket var litt forsiktig. Nå er det mer sprut, energi og bruk av farge. Bøkene i en serie skal være så like at du skjønner at det er en serie, men så ulike at du ikke tar feil. En annen serie Moe Leiner har redesignet, er Maria Gripes «skyggebøker».

- Jeg liker å jobbe med design opp mot salg. God design kan gjerne være kommersiell design, sier Moe Leiner, som flere ganger har fått utmerkelser i «Årets vakreste bøker», og hun har mottatt «Bokkunstprisen».

- Det som skiller en designer fra en kunstner er nettopp det kommersielle, mener Strøm-Gundersen, og legger til:

- God design tvinger seg frem fordi bokhandlerne blir mer selvbetjent og bøkene blir eksponert på en annen måte enn tidligere. Nå gjelder det å skille seg ut.

Tøffe vilkår

Moe Leiner jobber i designfellesskapet Blæst sammen med seks andre. Til sammen lager de mellom 150 og 200 bokcovere i året, og bestillingsbøkene er fulle. Moe Leiner produserer rundt 60 cover hvert år.

- Leser du alle bøkene du lager cover til?

- Det skulle jeg gjerne gjort, men av og til blir det bare å skumme gjennom for å kjenne på følelsen. Ofte er heller ikke boken ferdig skrevet fordi forlaget må ha et godt omslag for å kunne selge inn til bokhandlerne. Innsalget skjer tidlig, forklarer Moe Leiner.

Men det er heller ikke slik at norske bokomslagsdesignere velter seg i penger og får så godt betalt at de sitter i timevis og leser bøkene de skal illustrere utenpå. Illustratørene tjener rundt 9.000 kroner brutto per omslag. Denne satsen har stått stille i flere år. Og må de for eksempel kjøpe rettigheter til et bilde for 2.000 kroner, er det bare 7.000 kroner igjen.

- Vi bør helst ikke bruke mer enn ti timer per bok hvis prosjektet skal gå i pluss, sier Leiner.

Hun mener det er forlagene som holder prisene nede, for konkurransen om oppdragene er kjempetøff. Ferske designere er villige til å gjøre jobben for mindre enn bransjenormen, og derfor har det heller ikke tvunget seg frem noen krav om royalties.

- Satsene er de samme enten det leveres et godt eller dårlig design. Både forlagene og bokhandlerne er opptatt av design og har høye forventninger. Honoraret står ikke alltid i stil, sier Moe Leiner.

- Kommer forfatterne selv med innspill?

- Noen har sterke meninger, og da er jeg i dialog med dem. Når de har jobbet i mange år med en bok, er det uheldig hvis de ikke er komfortable med det visuelle uttrykket.

- Hvem tar den endelige avgjørelsen om designet?

- Tidligere hadde forlagene egne designavdelinger, men nå kjøper de stort sett alt ute. Og alle designere jobber for alle forlag. Ofte er det redaktøren som kontakter designeren, og forlagets markedsavdeling har en viktig stemme.

- Hvilket design selger best?

- Cluet er ofte å si mye med få midler. Det handler om å skape forventning i forhold til innholdet. Men jeg har hørt at noen påstår at grønne bøker ikke selger så bra, sier Terese Moe Leiner og viser frem en av bøkene hun har laget omslaget til, som solgte mye og fikk pris i Årets vakreste bøker: Kristopher Schau «På vegne av venner».

- Schau gikk i kommunale begravelser hvor det bare var ham. Ingen andre kom. Det første jeg tenkte var: råtassen med tatoveringene! Men det er en varm og empatisk bok, så jeg laget et sobert omslag. Boken ble stilt ut i bokhandlerne og har nå solgt 20.000 eksemplarer.