Livsstil

Bør du trene når du er støl?

Du har sikkert fått høre at en god treningsøkt vil varme opp musklene og hjelpe mot stølheten, men stemmer dette egentlig?

Foto: Kiattisak Lamchan / Shutterstock / NTB scanpix.

Foto: Kiattisak Lamchan / Shutterstock / NTB scanpix.

Artikkel av: Martine Holøien
25. mars 2018 - 08.23

Når vi trener uvante øvelser eller øvelser med mye belastning, oppstår små rifter eller skader i muskulaturen, skriver KK.no.

- Kroppen brytes på en måte ned med trening, og det er etter treningsøkten at ulike fysiologiske prosesser foregår for å bygge seg opp igjen, sier Henning Ofstad Ness, doktorgradsstipendiat innen molekylær medisin ved NTNU, til KK.

Ingirid Kjær, universitetslektor ved Universitetet i Agder og stipendiat ved Norges Idrettshøgskole, mener at trening er en av de behandlingsmetodene som virker mest lovende.

- Når man er skikkelig støl mener noen forskere at det kan virke noe smertelindrende å være litt aktiv, men dette er kun midlertidig og dermed en kortvarig smertelindring, sier hun til KK.

Så det betyr ikke at det fjerner stølheten. Hvis du trener de samme musklene kan du skade muskelen ytterligere, ifølge Kjær.

Også Ness anbefaler at du er forsiktig med treningen de dagene du er skikkelig støl.

- Hvis man trener med mye stølhet kan man risikere å ødelegge kroppens restitusjon, og faktisk forlenge tiden det tar for kroppen å bygge seg opp igjen, sier han til KK.

- Hvis man trener tung styrketrening med stølhet så kan man muligens også øke risikoen for å få rabdomyolyse, legger han til.

Rabdomyolyse er når det oppstår for mye muskelødeleggelse i løpet av kort tid, og det blir for utfordrende for kroppen å reparere. Denne tilstanden kan i ytterste konsekvens føre til en form for nyresvikt.

- Lett trening og gjerne alternative bevegelsesformer trenger ikke å være ødeleggende, men styrketrening skal man være mer forsiktig med, forteller Ness til KK, og påpeker at kondisjonstrening vil være mindre risikabelt enn styrketrening.