Livsstil

10 grep for å senke demensrisikoen

Positiv tenking kan redusere risikoen for demens. 

Foto: Syda Productions / Shutterstock / NTB scanpix.

Foto: Syda Productions / Shutterstock / NTB scanpix.

Artikkel av: Martine Holøien
8. april 2018 - 10.15

En amerikansk studie ledet av Becca Levy, professor ved Yale-universitet i USA, fant at et positivt syn på aldring senker demensrisikoen, skriver Dagbladet. Gruppa med positivt syn på aldring hadde halvparten så høy risiko for å utvikle demens. 

- Hvordan du ser på aldring er en risikofaktor det er mulig å gjøre noe med. Derfor er studien interessant, sier Geir Selbæk, fag- og forskningsleder ved Nasjonal kompetansetjeneste for Aldring og helse, til avisen.

Det er ti grep du selv kan ta for å forebygge demensrisikoen, ifølge Selbæk.

1. Prøv å fokusere på de ressurser du har, heller en det som er tapt.

2. Spis mindre rødt kjøtt, mer fisk, frukt og grønt. Forsøk å ha et middelhavskosthold.

3. God kondisjon midt i livet er viktig.

4. Unngå høyt blodtrykk.

5. Unngå diabetes.

6. Unngå overvekt.

7. Vær fysisk aktiv.

8. Bruk hodet - hold hjernen aktiv.

9. Vær sosialt aktiv.

10. Depresjon bør forebygges og behandles.