An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Livsstil

Du kan løpe deg 20 år yngre

- Å bruke trening som medisin er noe av det beste du kan gjøre, sier professor og idrettsfysiolog ved NTNU, Jan Helgerud. 

Foto: only_kim / Shutterstock / NTB scanpix

Foto: only_kim / Shutterstock / NTB scanpix

Artikkel av: Eline Hvamstad
18. april 2018 - 08.55

Professor og idrettsfysiolog ved NTNU, Jan Helgerud, sier til Dagbladet at han er overbevist om at den mest effektive måten å komme seg i form på, eller med et mål om å trene seg yngre, er å trene 4x4 intervaller.

- Du kan ikke løpe fra din kronologiske alder, men den biologiske alderen kan du i høy grad påvirke, sier Helgerud til avisen. 

Med biologisk alder menes det gjennomsnittlige maksimale oksygenopptaket for en gitt alder. 

Meningen med å bruke dette, er ifølge NTNU-professoren å gi en referanse som er mer forståelig for folk. 

- De færreste kan forholde seg til hva det vil si å ha et maksimalt oksygenopptak på 50ml/kg*min. Men får du vite at det er gjennomsnittet for en 20 år gammel mann, er det enklere å forholde seg til, sier Helgerud til Dagbladet, og fortsetter; 

- Dette går begge veier, så hvis du er 20 år og får målt biologisk alder til 40 år, er du i samme risikosone som en gjennomsnittlig 40-åring. Den laveste biologiske alderen man kan få er 20 år. Ønsker man å øke sitt maksimale oksygenopptak utover dette er det i så fall for å bedre prestasjonsevnen.