Livsstil

Er fruktsukker sunnere enn vanlig sukker?

Nei, det er ikke sunnere å spise fruktsukker istedet for vanlig sukker. Det er andre ting som er avgjørende for helsen.

Foto: Matthew Mead / AP.

Foto: Matthew Mead / AP.

Artikkel av: Martine Holøien
9. april 2018 - 11.23

Det hvite farinet kalles sukrose, og består av like mye fruktose (fruktsukker) og glukose (druesukker). Glukose og fruktose finnes naturlig i mange søte frukter og honning, skriver Faktisk.no. Faktasjekken er en del av et samarbeid med NRK Forbrukerinspektørene.

Ifølge Astrid Kolderup Hervik, høgskolelektor ved Høgskolen i Innlandet, håndterer kroppen fruktose annerledes enn glukose:

- Når vi har spist fruktose, transporteres hoveddelen til leveren og håndteres der. Glukose vil i motsetning til fruktose kunne tas opp av alle vev, og dermed vil mindre måtte håndteres av leveren, forklarer hun, ifølge Faktisk.no.

- Ved inntak av svært store mengder fruktose, blir leveren «overbelastet», og den eneste muligheten er å omdanne noe av fruktosen til fett. Dette kan igjen gi økte kolesterolverdier i blod.

Hervik understreker at man må spise unormalt store mengder fruktose for at leveren skal omgjøre sukkeret til fett. I de fleste studier der man har vist denne effekten, har det blitt inntatt over 100 gram fruktose. Nordmenn inntar i snitt 56 gram fruktose daglig, ifølge Hervik.

Fruktose har ifølge Hervik også noen positive effekter sammenlignet med glukose. For eksempel er fruktose mye søtere enn vanlig sukker slik at det trengs mindre mengder, skriver Faktisk.no.

- Og siden fruktose må omdannes i leveren, bruker kroppen litt ekstra energi på å omdanne det. I tillegg tar en del ikke opp all fruktosen de spiser, sier Hervik.

Fruktose øker heller ikke blodsukkeret så mye, noe som er positivt siden høyt blodsukker er en risikofaktor for type 2-diabetes og hjerte- og karsykdommer.

Men ifølge Hervik er det ikke sunnere å spise fruktsukker enn vanlig sukker:

- Nei, det er positive og negative sider ved begge deler. Det er den totale mengden sukker som har størst betydning, sier hun, ifølge Faktisk.no.

Men selv om sukkeret er det samme, er det langt bedre å spise frukt enn andre søte matvarer:

- Frukt inneholder andre viktige næringsstoffer som vitaminer, mineraler, vann og fiber. Det gjør at du får i deg masse næring på kjøpet. Frukt påvirker også metthetsfølelsen mer, påpeker Hervik.