Livsstil

Slik blir du en superløper

Det holder ikke å kun trene korte, intense økter om du skal klare å løpe langt. 

Foto: oneinchpunch / Shutterstock / NTB scanpix.

Foto: oneinchpunch / Shutterstock / NTB scanpix.

Artikkel av: Martine Holøien
22. april 2018 - 10.34

 Er det viktigste du gjør de knallharde, men korte intervalløktene?

- Det funker bra det, men fordelen med litt lavere puls er at du får et større volum på treninga, og du blir mindre sliten, sier Leif Inge Tjelta til KK, som er dosent i treningslære ved Universitetet i Stavanger og har flere tiårs erfaring som trener for flere av våre beste langdistanseløpere.

Han mener at du bør trene på terskelfart.

- Terskelfart er enkelt forklart der godt trente trener på den høyeste hastigheten de kan holde i en time. For mindre godt trente er det den de kan holde i mellom 40 minutter og en time. Det er den høyeste hastigheten hvor det er likevekt mellom laktat produsert og laktat eliminert, forklarer han til KK.

Det betyr at du hele tiden ligger rett under grensa for når melkesyra tar deg.

- Da trener du steady uten å måtte gå ned i hastighet. For folk flest betyr det at pulsen ligger på rundt 85 til 90 prosent av maksimal hjertefrekvens, forklarer Tjelta til nettstedet.

Terskeltrening kan kjøres som lengre intervaller, eller kontinuerlig, uten pauser. 

Men har du lite tid er det bedre å trå skikkelig til.

- Om du trener lite så gir det bedre effekt å trene hardt. Da kan du godt ta i litt. Men om du trener mer, så må jo også belastninga på noe av treninga være lavere og du må trene mer variert, sier daglig leder ved Senter for Toppidrettsforsking ved NTNU, Øyvind Sandbakk, til KK.