Livsstil

20 minutter styrketrening like bra som 45

Med HIIT-trening kan du opprettholde styrken med en kort økt, og faktisk bedre den på bare noen minutter.

Foto: Kiattisak Lamchan / Shutterstock / NTB scanpix.

Foto: Kiattisak Lamchan / Shutterstock / NTB scanpix.

Artikkel av: Martine Holøien
15. juni 2018 - 12.42

HIIT, eller høyintensiv trening, er en form for intervalltrening der du veksler mellom intensiv trening og hvile.

- Som regel vil en intervallpreget treningsmetode være effektiv og kan gi gode resultater på både styrke og fremgang, og kanskje også muskelvekst, sier Helene Høimyr, muskelfysiolog, personlig trener og driver Kunnskapsriktrening.no, til KK.

- Ved HIIT-trening trener man mange repetisjoner på tid, noe som hos enkelte deltakere vil føre til total utmattelse. Dette har forskere sett at også kan gi god effekt på muskelvekst - altså å trene lettere vekter og dermed flere repetisjoner til utmattelse, forteller hun.

En ny amerikanske studie, finanisert av American Council on Exercise, viser ifølge KK at HIIT-trening kan ha enda bedre effekt på muskelstyrken enn tradisjonell styrketrening. Det betyr at du kan bruke enda mindre tid på trening og få like god eller bedre effekt.

48 deltakere ble delt inn i tre grupper, der en gruppe trente 20-minutters HIIT-økter de neste seks ukene, og en gruppe trente tradisjonell styrketrening over 45 minutter. Den siste gruppa var en kontrollgruppe som ikke trente.

Begge gruppene fikk et treningsprogram bestående av 10 treningsøvelser. HIIT-trenerne trente øvelsene i ett sett á fem repetisjoner per øvelse. Den andre treningsgruppa trente med litt mindre motstand, og gjorde da 10 repetisjoner á ett sett de første ukene, og senere 12 repetisjoner á to sett. Gruppa som trente HIIT var faktisk sterkere i fire av øvelsene enn det den andre gruppa var etter de seks ukene med trening, skriver nettstedet.