Livsstil

Uteblir resultatene? Slik får du fremgang

Det kan være flere grunner til at fremgangen uteblir. Eksperter deler ni tips for progresjon.

Foto: Kiattisak Lamchan / Shutterstock / NTB scanpix.

Foto: Kiattisak Lamchan / Shutterstock / NTB scanpix.

Artikkel av: Martine Holøien
21. juni 2018 - 14.46

KK har snakket med flere treningseksperter om hva de ser oftest at gjøres feil på trening, og som gjør at resultatene uteblir.

Her er ni tips for å fremgang i treningen:

  1. Du følger ikke planen. Treningsplanen bør være gjennomførbar.
  2. Du glemmer søvn og mat. Mange spiser for lite og trener for mye. Du må spise riktig og sove nok for å få ordentlig utbytte.
  3. Du har for høye forventninger. Du må anerkjenne den fremgangen du har.
  4. Du øker ikke belastningen. Strekk deg litt lengre hver gang for å sikre progresjon. Uansett om dette er styrketrening, eller kondisjonstrening.
  5. Hold en treningslogg. Det kan være lurt å notere seg hva slags vekter, belastning eller løpefart du hadde forrige trening.
  6. Tenk teknikk når du løper. Det er mye å hente på å ha en god arbeidsøkonomi.
  7. Skill mellom lette og tunge økter. Variasjon er viktig, og det er viktig å skille mellom de tunge og de lette øktene, og for å få økt utholdenheten, må du ha nok overskudd til å virkelig jobbe de øktene du skal trene hardt.
  8. Varier før du går lei. Å trene det samme, med like mange repetisjoner og like mange sett hver økt, kan fort gjøre at du heller velger sofaen.
  9. Ta deg en pause. Om du er veldig stresset eller overtrent så kan det være det fornuftig med en pause.