Livsstil

Fyllesyk? Prøv dette

Du kan kanskje ikke kurere fyllesyken, men noen matvarer kan være bedre å få i seg enn andre.

Foto: iordani / Shutterstock / NTB scanpix.

Foto: iordani / Shutterstock / NTB scanpix.

Artikkel av: Martine Holøien
8. juli 2018 - 11.25

- Drikke dagen etter er bra, men ikke alkohol for å reparere, sier Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog cand. scient og yogalærer, til KK.

Når det gjelder maten dagen derpå, finnes det mange ulike råd.

- Kalium får du for eksempel gjennom melk, bønner, avokado eller banan. Kalium er nødvendig for at nerver og muskler skal fungere skikkelig, sier Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i AV-OG-TIL.

Andre eksempler på matvarer med høyt innhold av kalium er ifølge Norsk Helseinformatikk druer, kiwi, tørket frukt av aprikos, gulrot, spinat, tomat, müsli og nøtter.

- Alkoholen påvirker kroppen til å skille ut væske, så man blir dehydrert. Dette er en av hovedgrunnene til at man får hodepine dagen derpå, sier Lise Marie Brandstadmoen til KK, som er klinisk ernæringsfysiolog i BAMA.

Hodepine dagen derpå kan ifølge Brandstadmoen forebygges ved å drikke rikelig med væske før du legger deg, gjerne noe med salter.

- Dette kan for eksempel være Farris, melk eller sportsdrikk. Spis gjerne en banan, som også inneholder salter, sier hun til KK.

Vi kan også kjenne på kvalme etter en kveld med mye alkohol. Brandstadmoen foreslår ingefær, som hjelper mot kvalme.