Livsstil

Ti tips til deg som sliter med å sove

Foto: iordani / Shutterstock / NTB scanpix.

Foto: iordani / Shutterstock / NTB scanpix.

Artikkel av: Martine Holøien
26. august 2018 - 13.08

- Vi regner med at omtrent en tredel har problemer med søvnen innimellom, sier Torbjörn Åkerstedt, professor og søvnforsker ved Stressforskningsinstitutet ved Stockholms universitet, til KK.

KK deler forskernes ti beste tips for bedre søvn:

  1. Stå opp og legg deg til omtrent samme tid hver dag
  2. Vær fysisk aktiv i løpet av dagen og sørg for mye dagslys
  3. En 20 minutters (ikke mer!) høneblund kan være en god idé hvis du er veldig sliten
  4. Unngå fet og sterk mat ved problemer med halsbrann. Kutt ut alkohol, kaffe, te og drikke som gjør at du må på do om natten
  5. Skriv en liste over alt som stresser deg og forbered deg godt for morgendagen
  6. Avslutt dagen med å gjøre noe avstressende, som for eksempel yoga, lese en bok, eller gjøre noe monotont som å sortere klesvask. Unngå å mate hjernen med altfor mange nye inntrykk. Unngå lyset fra nettbrettet eller mobilen
  7. Luft ut på soverommet og ikke la temperaturen være mer enn 20 grader
  8. Sørg for at soverommet er stille og mørkt
  9. Ikke skru på lyset hvis du må stå opp om natten. Unngå vekkerklokker med lysende tall. Ikke sjekk mobilen
  10. Henvend deg til fastlegen eller en søvnklinikk hvis du har problemer mer enn tre dager i uken i en periode på tre måneder