An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Livsstil

Syv tips for å unngå skader

For mye og for fort kan føre til skader for løpere. Her er syv tips for å unngå skader.

Foto: oneinchpunch / Shutterstock / NTB scanpix.

Foto: oneinchpunch / Shutterstock / NTB scanpix.

Artikkel av: Martine Holøien
21. oktober 2018 - 10.50

Muskler, ledd og sener trenger tid til å tilvenne seg belastningen som løpingen påfører, ellers vil kroppen brytes ned heller enn å bygges opp, skriver Shape Up.

Her er tipsene som redder deg:

1. Variasjon. Holder du deg til samme runden, sliter du kroppen din på den samme måten hver gang. Varier for eksempel mellom kortintervaller, langintervaller, tempoøkter eller fartslek.

2. Oppvarming. Under oppvarming øker kroppstemperaturen, muskelfibrene blir mer elastiske og blodet sirkulerer raskere. 

3. Jogg ned. Forbered kroppen på hvile og prosessen med å bygge opp kroppen igjen. Når du roer ned settes restitusjonsprosessen i gang med en gang fordi kroppen får beskjed om at økten er over.

4. Litt luksus. Massasje er et eksempel på en effektiv og behagelig måte å hjelpe kroppen til å restituere seg. Dette kan øke blodgjennomstrømningen til muskulaturen.

5. Alternativ trening. Løping er ofte omtalt som den mest belastende treningsformen. Derfor vil det være svært viktig å supplere løpingen med andre treningsformer. 

6. Lytt til kroppen. Før skaden er en realitet, vil du mest sannsynlig få noen signaler fra kroppen. Du må selv lytte til kroppen.

7. Restituer. Kroppens forbedringer finner sted på en behagelig plass som på sofaen eller i senga. Hviler du ikke restituerer, blir det som å knuse noe som allerede er knust. Sov litt lenger med samvittighet natten etter en ekstra hard økt.