An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Livsstil

Tracket 6 milliarder netter med søvn:

Fitbit tracket 6 milliarder netter med søvn

Gode rutiner og lite variasjon er viktig, mener søvneksperter.

Foto: fizkes / Shutterstock / NTB scanpix

Foto: fizkes / Shutterstock / NTB scanpix

Artikkel av: Eline Hvamstad
21. januar 2019 - 16.09

Så mye som én av tre voksne amerikanere sover ikke nok, viser Center for Disease and Prevention, og to tredjedeler av alle ansatte mener de hadde prestert bedre på jobb hadde de bare fått flere timer på øyet, ifølge en ny undersøkelse gjennomført av Glassdoor, skriver CNBC.

- Er det noen enkle grep man selv kan ta for å sikre seg kvliatetssøvn?

- Ja, mener Fitbit.

Kartla 6 milliarder søvmønster

I mars i fjor overvåket selskapet kundenes aktivitetsmålere om natten, og hentet inn informasjon om 6 milliarder netter med søvn.

Og ifølge Fitbit er vaner helt avgjørende.

Varierer tidspunktet for når du legger deg med to timer i løpet av uken, vil du i gjennomsnitt sove 30 minutter kortere enn de som kun har en 30 minutters sengetidsvariasjon.

Er du blant dem som legger deg tidlig i ukedagene, for så å slå ut håret i helgene?

Da kan du regne med at du sover dårlig natt til mandag, eller det Fitbits dataanalytiker Karla Gleichauf kaller «social jetlag».

Gode rutiner

Den beste måten å forbedre søvnen, er å innarbeide gode søvnrutiner, mener ekspertene.

- De fleste trenger en liten time med avslapning før de er fysisk og psykisk klare for å legge seg, sier Dr. Philip Gehrman, assistant professor i psykiatri ved University og Pennsylvania’s Perelman School of Medicine til CNBC.

Han anbefaler at man gjør noe avslappende før man legger seg som å lese bok eller fargelegge, og sette av ti minutter til bekymringer tidligere på dagen.

Også en treningsøkt på morgenkvisten kan gjøre underverker for en god natts søvn.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.