Motor

Å Giulia, Giulia!

Italienske skjønnheter blir aldri feil!

Alfa Romeo Giulia. Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
3. mars 2016 - 14.56

Fart, skjønnhet og italiensk design på sitt beste. Det oppsummerer nye Alfa Romeo Giulia.

Under bilmessen i Genève ble Giulia-serien komplett Publikum kan beundre fire nye versjoner av modellen. Giulia-serien representerer Alfa Romeos nye paradigme, som det ultimate uttrykk for “meccanica delle emozioni” på italiensk, eller “mekanikk med følelser”.

Alt er nytt på nye Giulia, og man har ikke inngått komprimisser, hevder den norske Alfa Romeo-importøren.
Bilen kommer i tre utstyrsnivåer, henholdsvis Giulia, Super og Quadrifoglio, og med to ekstra utstyrspakker - Lusso og Sport.

Du får den i 18 ulike interiørvariasjoner og 13 ulike farger. Kunder kan velge mellom to ulike girkasser; nye 8-speed Q-Tronic automat eller 6-speed manuell.

Giulia leveres med tre helt nye motorer; 200 hk 2,0 liter TBi, 150 hk og 180 hk - som også kommer i en ECO-version, samt 2,2 liter JTDm, i tillegg til den allerede lanserte 510 hk 2,9-liter V6 BiTurbo i Quadrifoglio-versionen.

Få med deg vårt store fotoalbum fra Genève-messen på Hegnar BIL Facebook

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tro mot sitt DNA

Når en Alfa Romeo blir designet så skjer det med stor respekt for merkets historie og DNA når det kommer til fart og ikke minst skjønnhet. Nye Giulia er ikke noe unntak, dette er en bil for den kjøreglade. Uansett hvilken modell man faller for så er man sikret en forførende bil som representerer karakteristisk italiensk design, innovative motorer i verdensklasse, en perfekt 50/50 vektfordeling, unike tekniske løsninger og gode ytelser.

Hissig lettvekter

For å oppnå den beste vekten i forhold til ytelser kombinerer Alfa Romeo Giulia det importøren karakteriserer som imponerende motorkraft med gjennomgående bruk av ultralette materialer.

For eksempel har man valgt at bruke kullfiber til kardangakselen og aluminium til motor, bremser og fjæring. I Quadrifoglio-versjonen har man brukt enda mer av disse lette materialene. Toppversjonen byr blant annet også på kullfiber i deler av motoren og taket, samt aluminium i dører og skjermer. 

Motorene

Giulia kommer med en ny MultiAir motor (bensin) med fire sylindre, utelukkende fremstilt i aluminium. Den byr på 200 hk og 330 Nm. Denne får du i kombinasjon med 8-speed Q-Tronic automatkasse.

I tillegg finnes en sekssylindret turbomotor, 2,9 liters V6 BiTurbo, i Quadrifoglio-versionen. Dette er en ny generasjon motorer.
Dieselmotoren er også ny og den første i Alfa Romeos historie som utelukkende er fremstilt av aluminium. Den er tilgjengelig i to versjoner, henholdsvis med 180 hk og 450 Nm, og med 150 hk og 380 Nm.
Begge dieselmotorene er tilgjengelige både med automatgir og manuell.

Sjekk ut våre nye motorsider