Motor

Lokker med SUV ned mot 300.000 kroner

VW Tiguan får en startpris ned mot 300.000 kroner. Samtidig kommer det flere andre svært interessante utgaver.

Artikkel av: Øystein Byberg
21. juni 2016 - 13.41

Nye Volkswagen Tiguan har allerede blitt godt mottatt i det norske markedet. Nå blir også Tiguan tilgjengelig i enda flere utgaver som er spesielt attraktive for det norske markedet, skriver importøren i en melding. 

De forhjulsdrevne variantene av den nye Tiguan blir levert med fire forskjellige motoralternativer, og kommer både med manuelt gir og DSG automatgir. Den nye innstegsmodellen i Tiguan-programmet blir dermed Trendline 1,4 TSI med 125 hestekrefter og sekstrinns manuell girkasse. Denne vil ha en startpris på 308.300 kroner. Dieselalternativet med samme girkasse er 2,0 TDI med 115 hestekrefter. Denne vil ha en pris på 328.000 kroner (eks. frakt- og leveringsomkostninger). 

Tohjulsdreven Tiguan med DSG-girkasse leveres med 1,4 TSI og 1,4 TDI på 150 hestekrefter. Førstnevnte har en sekstrinns girkasse og automatisk sylinderkutt som reduserer forbruket. Dieselmodellen har en syvtrinns DSG-girkasse, og prisen på de to modellene er henholdsvis 401.000 og 415.400 kroner.

Les også: VW Tiguan er knakende god

Også Tiguan-variantene med 4MOTION får i disse dager et utvidet motorprogram. Businessline-versjonen kan nå leveres med 1,4 TSI med ACT sylinderkutt og 150 hestekrefter i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse til 411.600 kroner. I løpet av sommeren vil denne modellen også bli tilgjengelig med sekstrinns DSG-girkasse. 

I den kraftigere enden av modellspekteret leveres Tiguan Highline nå med en 2,0 TDI-motor som yter 190 hestekrefter i kombinasjon med 7-trinns DSG og 4MOTION til 485.500 kroner.

I løpet av sommeren vil også Tiguan-familien få et nytt flaggskip i form av en 2,0 TDI som yter hele 240 hestekrefter. Denne vil leveres i kombinasjon med 4MOTION og 7-trinns DSG. Med denne modellen på plass vil Volkswagen tilby et komplett modellspekteret av den nye Tiguan. 

Den nye Tiguan er den første SUV-en som er basert på Volkswagen-konsernets nye MQB-plattform. Det gir større fleksibilitet i konstruksjonen av bilen, og bidrar også til at vekten er redusert med 50 kilo sammenlignet med forgjengeren – samtidig som bilen har blitt både lengre og bredere. Dette sørger igjen for at man har mer plass tilgjengelig for både passasjerer og bagasje.