Motor

Biltest

En herlig sommerbil for kvinner og myke menn

Vi har kjørt en litt røffere Beetle-cabriolet.

Artikkel av: Øystein Byberg
18. juli 2016 - 12.57

Cabrioletsalget i Norge har vært labert i mange år, men flere nye modeller har økt interessen for toppløse biler. Den lille roadsteren Mazda MX-5 har ledet an i år.

«Bobla» har en lang tradisjon som cabriolet, helt tlibake til 1949. Tidlig på 2000-tallet kom «New Beetle» med en versjon uten tak. Designmessig var den ikke helt på høyden. Inntrykket ble rettet opp for noen år siden, da Beetle-boble fikk et mer maskulint uttrykk (i det minste litt mindre feminint).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nå er Volkswagen ute med en enda tøffere Beetle, både med og uten tak. «Dune». Designmessig har den aner tilbake til 60- og 70-tallets «dune buggy»

Beetle Dune deler mesteparten av sin tekniske base med den eksisterende Beetle-modellen, men har fått en del endringer som gir den et særegent uttrykk og røffere egenskaper.

Utvendig har Beetle Dune blant annet fått et redesignet frontparti med et stort luftinntak, en ny spoiler og sorte skjermbreddere. Bakkeklaringen er økt med 10 millimeter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 «Hva koster de tøffe felgene?», var et av spørsmålene som dukket opp under vår test. Den gode nyheten er at Beetle Dune blir levert med tøffe 18-tommers felger som standardutstyr.

Dune leveres med to nye lakkfarger (Sandstorm Yellow Metallic og Dark Bronze Metallic). Vår testbil var utstyrt med førstnevnte, en farge som viser igjen i trafikken.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Eksteriørfargen går også igjen på innsiden av bilen. Både dashbord, sømmer og instrumentpanel har samme farge som eksteriøret. Vi synes det ser gjennomført ut.

For de som kjøper en slik bil liker gjerne å skille seg litt ut. Beetle Dune, spesielt som cabriolet, kan fort bli en trendbil, i alle fall en periode.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Beetle Dune leveres med tre ulike bensinmotorer, fra minstemann på 105 hk (1,2 liter) via 150 hk (1,4 liter) til to-literen på 220 hk, hentet rett ut fra Golf GTI.

Vår bil var utstyrt med den minste motoren, kombinert med en syv trinns DSG automatkasse (dobbeltclutch-kasse). Dette er det fornuftige valget. Vi har testet den lille motoren i flere VAG-produkter tidligere og blitt imponert over hvor bra den er, tatt i betraktning det beskjedne volumet og de få hestene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Til småkjøring og cruising i byen er motoren stor nok, men dersom du legger på langtur og liker å ta køen i forbikjøringsfeltet, kan du fort bli skuffet. Da kan du like gjerne legge noen ekstra tusenlapper (31.000) og sikre deg 150 hesteren. 220-hesteren blir på grunn av prisen på over en halv million for spesielt interesserte.

Da vi kjørte Beetle Dune Cabriolet var det typisk norsk fellesferievær, det vil si regn, litt opphold, torden og glimt av sol.  Det svært vekslende været ga oss i det minste rikelig med muligheter for å teste tøytakets fortreffelighet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

For det første; det er tett. Det kan vi slå fast etter sommerens heftigste regnskyll.

For det andre; med taket på er støynivået lavt i kupeen.  Du tenker ikke over at du sitter i en cabriolet, noe som er det godt tegn.

For det tredje; taket betjenes helelektrisk. Det skulle bare mangle i 2016. Det går dessuten relativt raskt å ta taket opp og igjen. Du kan også betjene det i fart (inntil 50 km/t), i motsetning til i for eksempel en Ford Mustang. Det er veldig kjekt når regnet kommer brått og du ikke umiddelbart har et sted å stoppe.

I det du tar av taket justerer klimaanlegget opp temperaturen med fem grader så du ikke skal fryse. Det samme skjer når du tar det på igjen, slik at du ikke blir kokt «inni der».

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Du får en Beetle Dune fra 305.000 kroner (med tak, 1,2 liter og manuell kasse). Cabriolettillegget er på pluss/minus 50.000 kroner, avhengig av hvilken motor du velger.

Testbilen har en startpris på 363.000 kroner, pluss utstyr for drøye 40.00 kroner. Her drar skinnsetene til 22.000 kroner opp, men du kjøper vel ikke en cabriolet med stoffseter. For rundt 400.000 kroner får du dermed en komplett fire seters cabriolet med en helt ok motor.

Vi synes Dune-konseptet er morsomt, men det passer definitivt ikke for alle. Det røffere uttrykket til tross, dette er ikke den mest macho bilen du kan kjøre/kjøpe.