Motor

Tesla Model X er en fantastisk langturbil

Tesla Model X overbeviste oss på langtur i Sør-Norge.

Artikkel av: Øystein Byberg
22. desember 2016 - 13.22

Tesla Model X er en av årets viktigste nyheter. Den kom sent, men godt. Tesla hadde nemlig planer om å lansere bilen for flere år siden.

Hvor mange Model X som er bestilt av nordmenn er en godt bevart forretningshemmelighet hos Tesla, men det vi vet er at det allerede er registrert 1.202 biler i Norge (per 18. desember).

Om de har gjort et godt kjøp er for tidlig å si, men at de har fått en flott, fremtidsrettet bil er det ingen tvil om.

Vi hadde planer om en vintertest av Model X, med snø, glatte veier osv. for å virkelig sette SUV-en på prøve.  De dårlige forholdene måtte vi imidlertid se langt etter, men vi fikk i det minste kjørt bilen over 1.200 km, inkludert en lengre tur Oslo-Stavanger-Oslo.

Det viste seg at Model X er den perfekte langturbil. Da tenker vi på alt fra seter og komfort til kraft og autopilot.

Første generasjon Model S fikk litt tyn på grunn av setene. Disse ble byttet ut etter hvert. I Model X sitter vi svært godt, noe som ikke minst er viktig når man kjører langt. Du sitter høyt og har god utsikt gjennom den enorme frontruten, selv om den brede A-stolpen stjeler noe sikt.

På elektrisk manér glir du lydløst ut i trafikken. Du hører bare litt hjulstøy og et visst sus når du akselererer. Og det gjør den raskt. Tesla er litt surrealistisk på det feltet, for du får så enormt med kraft fra første tråkk på gasspedalen. 0-100 km/t på 3,4 sekunder er vanvittig uansett hvilken bil du kjører. I en stor SUV på to og et halvt tonn tonn virker det naturstridig. Men du gir ikke bånn gass når du kjører/kjøper Model X. Det har ikke innvollene godt av.

Det er når du har kjørt i kø en stund på norske riksveier du virkelig kan glede deg over alle kreftene, når det dukker opp en luke hvor du kan kjøre forbi han som ligger 10-20 km/t under fartsgrensen, med en hale etter seg.  Norske veier med midtdelere, doble sperrelinjer og ingen forbikjøringsfelter er en prøvelse. Det kan da ikke være nødvendig å kjøre så sakte?

Da er vi inne på den store «faren» når du kjører Tesla; førerkortbeslag. Under normal kjøring klarer de fleste å holde seg i skinnet og legge seg langt innenfor beslagsgrenser, men når du gir «litt» på for å kjøre forbi den lille køen av bilen foran er det fort gjort å bryte fartsgrensene – og det skjer fort i en Tesla – veldig fort.

Det som ville vært en «hasardiøs» forbikjøring i nesten en hvilken som helst annen bil, føles helt normalt i en Tesla, fordi du har kreftene og kontroll over situasjonen.

Så bare pass på!

På lengre strekninger på motorveien er det fristende å koble inn «Autopiloten». Da følger bilen veimarkeringen og trafikken rundt seg. Men Tesla understreker at hendene skal være på rattet. Autopiloten skal bare være et hjelpemiddel. Vi kjørte en del mil på autopilot og syntes systemet fungerte utmerket. Det minner veldig om det vi finner i nye Mercedes E-klasse.

Du får heldigvis klare signaler fra bilen når du må ta over kontrollen av bilen selv.

Har du kjørt Model S tidligere vil du umiddelbart kjenne deg til rette bak rattet i nykommeren også. Du finner den samme store iPad-lignende skjermen i midtkonsollen.  Fra denne styrer du det meste. Omtrent den eneste knappen ellers er nødblinken.

Hva så med rekkevidden? Vi kjørte en P90D, en bil som faktisk ikke inngår i modellutvalget. Det du kan velge er 90D eller P100D. Da vi overtok en fulladet bil var den teoretiske rekkevidden rundt 37 mil. I praksis ble den kortere, uten at det ble noe problem på vår tur.

Med både Teslas egne superladere og et stort nett av andre hurtigladere er rekkeviddeangst et fremmedord blant Tesla-eierne. Det er bare når man kobler til bilen hjemme eller på en gatestolpe man skjønner at lading tar virkelig lang tid.

Vi startet i Oslo med nesten fulladet batteri. Første stopp var superladeren i Brokelandsheia, like over grensen til Aust-Agder. Vi tok også en stopp i Lyngdal. Det store spenningsmomentet når man er avhengig av lading er om det faktisk er ledig plass på ladestasjonen. Det var god plass på de plassene vi besøkte. Ladingen går raskt og effektivt.

Vi lastet ned en app hvor vi kunne følge med ladingen, styre klimaanlegget osv. Dermed kunne vi sitte i ro og mak på den nærliggende kafeen og følge progresjonen (og sørge for stuetemperatur da vi kom ut igjen i bilen)

Model X kan leveres med fem, seks eller syv seter. I og med at seterad to ikke kan legges ned, velger nok mange å nøye seg med to seter på rad to og tre. Dermed får også de som sitter på siste rad ekstra plass til bena om de sitter på skrått. Hvor behagelig det er å sitte der for voksne over lengre strekninger vet vi ikke, men vi fant oss greit til rette da vi satte oss bak der en kort periode. Bak siste seterad har du plass til noe bagasje, ikke minst under gulvet.

I teorien kan du laste 2.180 liter inn i en Model X. Som Model S har den to bagasjerom. Det fremre er perfekt til transport av ladekabler og småting.

Designmessig følger Model X opp Model S.  Om den er pen eller stygg skal vi ikke ha noen formening om.  Dørene på bilen har fått milevis med omtale allerede, så de skal vi dvele veldig ved, men det er klart at de bakre falkevinge-dørene tilfører bilen en ny dimensjon. Alle dørene kan styrkes elektrisk fra førerplass.

Er det noe vi savnet på Model X? Det eneste vi kunne tenkt oss er i grunnen lyktespylere. Etter en lang dag på veien ble lys-effektiviteten begrenset av møkkete lykteglass.

På smale veier og parkeringsplasser merker man hvor stor Tesla-en er. Lengden er på 5,04 meter, mens bredden er 2,27 meter (2,07 med innfelte speil). Da kommer det godt med at falkevingedørene bare trenger en klaring på 30 cm for å kunne åpnes.

Tesla vil gjerne sammenligne seg med premiumbil-produsenter. Da må finish og opplevd kvalitetsnivå være tipp topp. Heldigvis ser det ut til at Tesla har gjort en jobb på dette feltet. Tesla-en ser ut til å være «hel ved».

Tesla er på ingen måte en billig bil, selv om den er fullstendig blottet for avgifter. Vår testbil har en prislapp på rundt 1,2 millioner kroner.  I denne prisklassen finnes det mange flotte alternativer, men ingen klarer å gi kombinasjonen vanvittig mye krefter kombinert med god plass, utmerket fremkommelighet og en elektrisk drivlinje, som sparer eieren for store kostnader til drivstoff, bompenger, parkering osv.

Vi skjønner godt at nordmenn går mann av huse for å kjøpe Tesla, og ikke minst Model X-varianten. Ingen andre biler gir samme pakke. Den nærmeste er Teslas egen Model S.