Motor

Biltest

Audi Q5 - enda bedre og enda tøffere

Audi Q5 kommer nå i helt ny drakt - tøffere og bedre.

Artikkel av: Øystein Byberg
9. februar 2017 - 14:00

Da vi så nye Audi Q5 live for første gang la vi knapt merke til den. På bilutstillingen i Los Angeles i november måtte bilen finne seg i å spille en liten birolle etter verdenspremieren i Paris i oktober.

Inntil vi hentet den norske pressebilen hos importøren har vi tenkt at dette var en litt avansert facelift. Nå vet vi bedre.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vel og merke er fasongen på nykommeren til forveksling lik den gamle, men ser man bilene stilt oppstilt ved siden av hverandre ser man klar forskjell på de to modellene. Nye Q5 er strammet opp og gitt et mer moderne uttrykk vi finner både hos Q7 og ulike Audi konseptbiler.

Fronten og bakenden har fått den største oppstrammingen, men det er også lett å se løftet fra siden. Ikke minst virker hjulene større, som vi har sett på biler som BMW i3, Nissan Qashqai og ferske Renault Grand Scenic.

Men i god VAG-ånd snakker vi om evolusjon snarere enn revolusjon. Audi er smarte slik. De kunne sikkert gjort designet dristigere, men velger å ikke støte fra seg eksisterende Audi-eiere og kan i stedet vente noen år før det gjøres mer dramatiske endringer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bak rattet er det mer snakk om revolusjon, i alle fall i forhold til utgående Q5. Den nye virtuelle cockpit-en vi har sett i øvrige Audi-modeller er på plass (mot pristillegg 32.000, inkludert navigasjon).  Det lekre, 12,3 tommes elektroniske instrumentpanelet kan utformes etter dagsformen. Er du på ville veier kan du for eksempel la kartet få en fremtredende posisjon i synsfeltet.

Du kan velge en stor eller liten turteller og speedometer. Sistnevnte er nærmest overflødig i testbilen da den er utstyrt med et velfungerende headup-display (13.000 kroner ekstra).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Interiøret er riktig så delikat, men så har importøren krysset av for svært mange tilvalg i pressebilen. Her finner du flotte skinnseter og materialer av høy kvalitet. Man får rett og slett «godfølelsen» bak rattet.

Du merker at Audi er premiummerket i VAG-konsernet. Her finner du ikke billigplasten som du kan risikere å finne i en Skoda.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Testbilen har 190 hk dieselmotor og en 7 trinns S tronic automatkasse, en av våre favorittkombinasjoner. Du får mer enn nok futt og kan glede deg over myke, men kjappe girskift. Du merker dem knapt. 400 Nm dreiemoment gir deg overskuddet du forventer i en slik bil.

Glem dieselkakling og urolig gange. Inne i bilen er det tyst fra motoren. I stedet får du bare fordelene i form av kraft.

Selv om diesel er fy, fy i de store byene, føles det likevel rett. 

- For SUV-er generelt, og også Q5, er det fortsatt slik at de fleste ser det som mest hensiktsmessig å velge diesel fremfor bensin, sier Audis kommunikasjonssjef Øyvind Rognlien Skovli.

Det er grunn til å håpe at det kommer en plug-in-variant etter hvert.

- Bilen er bygget på en plattform som kan tilpasses ulike drivlinjer, også ladbar hybrid. Når den er klar er foreløpig ikke avklart, sier Skovli.

Størrelsesmessig er Q5 omtrent som før. Det vil si et relativt rommelig bagasjerom på 550 liter, opp 10 liter fra forgjengeren, og tilstrekkelig plass i baksetet for de fleste. At vinkelen på baksetene kan justeres er et pluss (4.650 kroner ekstra).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kjøremessig innfrir Q5-en til fulle. Den er fast og fin. Testbilen var dessuten utstyrt med adaptiv luftfjæring (26.000 kroner), hvor man selv kan prioritere om komfort eller sportslighet er viktigst.

Alle assistansesystemene man forventer i en Audi i denne prisklassen er på plass, naturligvis mot pristillegg, som adaptiv cruise-kontroll med kø-assistent, active lane assist, parkeringsassistent, Cross trafic assist osv.

I løpet av vår snaue uke med bilen ble det ikke mye aktiv kjøring for å teste grenser. I stedet satte vi på vinterføret pris på Quattro firehjulstrekk-systemet med ultra-teknologi, som i motsetning til tidligere ikke lenger er permanent.
Ved å koble fra bakakselen når denne ikke er nødvendig vil man redusere drivstofforbruket.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den vanlige sjåfør vil knapt merke forskjell på ultra-systemet vs vanlig quattro. Det er 2,0 TDI og 2,0 TFSI som er tilgjengelig med denne teknologien.

Vi fikk se prislappen på bilen før vi fikk sett og kjørt bilen. Da fikk vi visst hakeslepp, da pressebilen koster 921.180 kroner. Og det for en bil uten verken «S» eller RS» i navnet. 190 hk og en prislapp på nesten én million høres nesten uhørt ut, men vi fikk mer og mer forståelse for den ettersom dagene gikk.

Startprisen er på mer edruelige 635.100 kroner. Naturligvis må man velge en del ekstrautstyr for å få en bil man kan leve fint med og selge som bruktbil, men for drøye 800.000 kroner har man nok en ok utstyrt bil. 

En Audi kan forsvare en høyere pris enn for eksempel en Skoda eller VW. Det er ikke bare image, men også opplevde forskjeller. Det er premium-faktoren som spiller inn. Det er som å kjøpe en jakke på H&M eller Cubus vs en dyrere jakke. Alle gjør nytten med å holde deg varm, men av og til vil man ha noe mer, selv om det koster mer.

Men selvfølgelig finnes det veldig mange andre utmerkede alternativer hvis man har nesten én million kroner til rådighet når man skal handle bil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Gammel og ny Q5

Før vi kjørte Q5-en tenkte vi at SUV-en ville være et litt klinisk, kjedelig produkt hvor tyskerne ikke overlater noe til tilfeldighetene. Du får kanskje ikke den store «Wow»-følelsen, men det er heller ikke poenget.

Vi fant ingen «feil» med bilen. Det eneste lille irritasjonsmomentet var at vi stadig vekk måtte fortelle baksetepassasjerene at de måtte lukke dørene skikkelig. Her er det ikke noe «soft close», nei. I stedet må man faktisk bruke ganske mye kraft for å lukke dem.

Men vi kan ikke gi minus for at Q5 nærmest er perfekt. Her er det meste utprøvd og riktig, så får man heller gå til merker fra andre land dersom man er på jakt etter ulogiske og dårlige løsninger.

Vi må innrømme at vi likte Q5-en bedre enn vi hadde trodd på forhånd. I påvente av en rimeligere priset plug-in-variant kan vi nesten tilgi prislappen også.